Followers

Thursday, December 31, 2009

[Cerpen] Takdir Penentu Suratan

"beng!!", tembakkan tepat singgah ke dada walid. Kejadian yang langsung tidak dijangka kini terjadi dihadapan mataku. Badanku kian kaku melihat kejadian tersebut. Jasad walid masih bergerak-gerak menunjukkan dirinya menahan sakit yang dia alami.. Tanpa memikirkan perkara lain..aku terus memeluk jasad walid.. "Walid...jangan tinggal abg!! abg sayang walid...maafkan abang...", air mataku kian mencurah ke pipi....

"Abang walid nak minta maaf kat abang selama walid jaga abang walid tak dapat penuhi keinginan walid...walid....mi...tak..maaf...abang jaga...ummi, jaga adik2..yang lain...ya!.wa........lid sayang sem...ua". air mata walid kian menampakkan sinarnya dengan diiringi kesakitan yang dialami. Aku cuma budak berumur darjah 4 tidak mampu untuk menolong walid. Kini jasad walid tidak ditemani roh lagi..hanya sekujur badan....yang tidak mampu bergerak...


------------------------------------------------------------------------------------------

kejadian rompakan di bank yang hampir 10 tahun dahulu itu masih lagi segar bugar dek ingatanku...masih terpahat...Seruan ombak memukul pantai...cahaya menyinari seluruh sudut ruangan kamarku... "Tok..!! tok..!! tok!!...abang jum pergi pantai...kita pancing nak x? angah boring la duduk rumah je...angah dah bagitau ummi dah..ummi bagi..jum lah....lagi pun kalau dapat hasil boleh la wat makan malam...". Ketukan itu membuatku tersedar dek lamunan kisah silam..."ABANG CEPAT LAH..!!", "Sekejap la angag oi..abang nak pakai baju nieh...tak sabar betul adik abang ni ya!! siap ko nanti!!", senyuman mengukir di wajahku... kerana Allah mengizinkan kami hidup bersama walaupun berat tanpa walid...

"Abang nih lambat lah....Angah dah siap ngn pancingnya lagi....and x lupa...topi arwah walid....", angah mengayakan dengan gerakan ibarat seorang peragawan dengan topi walid. Aku hanya senyum melihat adik tunggalku.. "Ummi...abang pergi dulu ya..., Pak samad dah tunggu dah tu nak serahkan botnya...kang x dapat nak pancing kat laut nun....", Akum mengucup tangan Ummi.... "Angah salam dulu...ish ko nieh...tak sabar-sabar betul..kang abang tak jadi pergi kang baru tau!!" gertakku...aku tahu adik aku tidak akan pergi tanpa kehadiranku... kelam kabut Angah yang sudah berada di berandar rumah bersiap sedia untuk ke laut masuk kembali ke rumah untuk bersalam dengan ummi.. "Ni pergi baik-baik ya!! sebelum maghrib balik tau!!", ummi berpesan dengan penuh harapan yang memancar dek onak matanya....

"Yes Ummi..we will promise" Angah bersuara dengan penuh semangat... Senyuman sekali lagi terukir melihat riaksi adiku yang telah mencecah 16 tahun tetapi perangainya suka dibuat seperti budak sekolah rendah... Yang menyedihkan ku ketika umurnya baru mencecah 6 tahun...walid telah meninggalkannya...tidak sempat angah merasa kasih sayang walid yang secukupnya.... Kini aku mengganti tempat walid.. ingat kata-kata terakhir yang keluar dek bibir walid...




"Assalamualaikum Pak Samad!!" sapaku... "Waalaikumusalam..ha..kamu berdua..nah ambil bot nieh....jangan pergi jauh-jauh....Pak Mad tak dapat ikut kamu berdua..Pak Mad ada hal kat pekan sana..ingat pesan Pak Mad", Pak mad yang kami sudah angapnya seperti keluargaku sendiri tak pernah letih menasihati kami anak beranak...
"Okey Pak Mad....jangan risau lah...." angah penyampuk...



Perjalanan kami ke laut mengambil masa lebih kurang 20 minit.. Aku tidak mahu bawa bot tu jauh sangat...lagipun cuaca mendung hari ini...


Maha suci Allah yang memudahkan ini bagi kami tiadalah kami berkuasa mempergunakannya, Jika tidak kerana kurnia Allah sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami.

doa ini tidak pernah aku lupa untuk membaca sebelum ke laut...moga Allah mempermudahkan urusan kami di laut.."Angah cukup la sampai sini..", pesanku kepada Angah..."okeylah abang...your choice.." sambil tersenyun dia melamparkan tali pancingnya ke laut dengan penuh semangat.... "Angah kejut abang dalam 20 minit ya...abang letih la..angah pancing elok-elok tau!!",pesanku..aku cuma ingin melapkan mata kerana badan masih lagi letih..kerana semalam aku balik kerja angkat barang lebih kurang dalam pukul 11.30..Alhamdulillah Allah memberi tenaga kepadaku untuk bertahajjud pada paginya...

"Okey abang!! Sayang abang sangat-sangat"...angah melemparkan senyuman manis kepadaku..dan aku hanya membalas dengan senyuman manis beserta kenyitan mata yang menggoda..dalam hatiku hanya mampu tergelak memikirkan prilaku yang abnormal yang sengaja dibuat-buat oleh kami berdua sebagai tanda kemesraan..."Ya Allah aku bersyukur kepadamu Ya Allah kerana mengurniakan adik yang sebaiknya...", ungkapan terakhir sebelum ku melelapkan mata....



"Tit....Tit...Tit....., jam tanganku berbunyi...lekas aku melihat jam tanganku untuk melihat waktunya..jam tersebut memaparkan tepat 6 petang...", aku yang masih mamai mengeset mata...langas bangun... "Angah kenapa tak kejut abang? kan abang dah cakap cuma 20 minit..nieh dah dekat sejam dah...", keluhanku kepada angah.. Mataku melilau melihat sekeliling.. Aku terkejut...jasad angah tidak berada di dalam bot...

Angah kamu ke mana?!!!! jeritanku di lautan luas..ombak kian deras...hujan memunculkan wajahnya...", makin lama makin lebat hujan yang turun...ombak kian bergelora...mataku kian melilau mencari jasad Angah...Air mataku kian bercurah-curah ke pipi...."Angah jangan tinggalkan abang..abang sayang angah juga..angah!!!", hanya teriakan kosong mampu aku lakukan...

cuaca tidak mengizinkan ku berada lama di laut..kerana keadaan ketika itu cukup berbahaya..."Ya Allah kau selamatlah Angah Ya Allah...cuma dia seorang sahaja adik yang aku ada....aku tak mahu memungkiri janji ummi Ya Allah..kembalikanlah semula Angah dengan selamat Ya Allah..." doaku yang berulang-ulang menghiasi bibir dalam perjalanan balik....

Pak samad dan ummi berdiri di pondok di tepi jeti menantikan pulangan kami anak beranak.."Apa yang patut aku lakukan...?? Apa yang aku patut bagi tau Ummi??" "Ya Allah permudahkanlah urusan hambamu ini...." Ameen!! "Abang mana Angah?", Ummi dah perasan ketiadaan Angah di bot...", tidak sempat aku berkata-kata..."persoalan yang dikeluar ummi diulangi lagi.... Air mata Ummi kian mengalir..."Abang mana Angah?? kau pergi dengan dia tadikan??", soal pak semad pula...

"Angah hilang....Ummi maafkan abang..abang jahat..!! abang tak pandai jaga adik...", Aku memeluk kaki ummi memohon maaf atas kesalahanku.. Ummi duduk..mengangkat badanku yang lemah...Ummi memegang bahuku..."apa dah jadi dengan adik kamu..mana dia pergi??". Aku menceritakan dari awal hingga akhir kejadian yang menimpa diri ini..
Tanpa membuang masa....Pak semad menghubungi bomba dan seterusnya polis untuk melaporkan kejadian....

Malam itu selepas solat isyak pihak bomba dan polis sebuk mencari jasad Angah...aku juga turut menolong mencari jasad angah dalam operasi... Dalam hatiku masih lagi tidak berputus2 mendoakan agar jasad adiku ditemui...Jam menunjukkan tepat 11 malam..jasad adikku masih tidak diketemui.. Pihak polis dan bomba terpaksa menanguh operasi ke esok hari...


Seperti biasa tahajjud tidak pernahku tinggal..walau hanya tidur sekejap...tambahan badanku kian letih...aku terus bersujud dan berdoa kepada Tuhan sekian alam.. tahajjudku diringi solat hajat...hajat agar adikku ditemui semula... setelah selesai melaksanakan solat..tekak berasa dahaga..penat masih berkunjung di badan... aku mengambil keputusan untuk meminum segelas air...untuk menghilangkan dahaga...setibanya aku di depan pintu bilik Ummi..aku melihat Ummi menadah tangan memohon kepada Allah SWT


"Ya Allah Ya Tuhanku..aku hambamu yang hina meminta pertolongan dariMu Ya Allah...Kau temuilah anakku semula Ya Allah..jika ditakdirkan angah meghadapMu dahulu..Aku reda' dengan ketentuanMu...Moga jasad angah kami temui...amin ya rabb bal alamin......kejernihan air mata seorang ibu terpancar menyinari.... Air mataku kian mengalir..Aku menolak pintu bilik pelahan-lahan.."Ummi tak tidur lagi?", soalku terus mencium tangan Ummi..."Macam mana Ummi nak tidur..? risau kat angah..Ummi reda' dengan ketentuan Ilahi...Ummi terima seadanya takdir yang Allah aturkan..", Ummi senyum. Aku tahu senyuman yang Ummi pamirkan disebaliknya sedih dan risau yang ditanggung..

"Ummi rehat dulu..besok kami pergi mencari jasad angah.., InssyaAllah Allah permudahkan urusan kita nanti..", aku berharap agar ummi dapat merehatkan badan..kerana mungkin besok ummi akan hadapi peristiwa yang tidak pasti... Ummi hanya mengganguk.."Abang balik bilik dulu ya Ummi, ummi jangan lupa rehatkan badan..Assalamuaaikum Ummi..", langahku perlahan meninggalkan ruangan bilik Ummi.. "Waalaikumusalam". Pelahan aku menutup pintu bilik ummi.

Dahagaku kian hilang....tiada lagi nafsu untuk mendeguk walaupun sedikit air...Aku terus rebahkan badan ke katil..."Ya Allah kau permudahkanlah urusan hambamu ini pada esok hari". Jam menunjukkan pukul 6.00 pagi.. Selepas menunaikan solat subuh berjemmaah dengan Ummi, aku tolong menyiapkan sarapan dengan ummi..Hari ini hari kian sepi tanpa salam dari Angah...tidak semeriah hari biasa dengan suara Angah...

Jam menunjukkan pukul 8 pagi...Operasi mencari angah bermula.. Aku serta orang kampung pun sebok bersiap ke laut untuk mencari angah.. Setibanya di laut...jasad angah masih tidak diketemui...kini jam menunjukkan pukul 11 pagi...usaha mencari jasad angah seperti tiada harapan...doa tidak lekang dek bibirku...

"Nieh budak ni dah jumpa..!!" jeritan seorang polis yang membantu pencarian angah melaungkan kepada semua orang yang membantu operasi tersebut. "Hanya Allah sahaja yang tahu perasaanku.. Aku mendapatkan jasad adikku.. Hanya mayat yang kebiruan dan kembung sahaja tanpa nyawa.. Kini ditakdirkan lagi satu nyawa kian lenyap di muka bumi Allah.

Berita kematian Angah telah sampai kepada Ummi....

Urusan jenazah telah pun dilaksanakan tanpa sebarang kesulitan. Kubur arwah angah disemadikan bersebelahan kubur arwah walid. "Tagisan Ummi mengamit memori sedih di situ. Air mataku kian mengalir deras sambil memeluk ummi. "Abang..bersabarlah..setiap yang hidup pasti merasa mati..ini semua ketentuan Ilahi..".

Enam bulan telah berlalu...Bilik angah sunyi tanpa suara... kenangan pahit walid dan angah memang tidak dapat dilupakan dengan mudah...Selepas solat berjemaah bersama ummi selepas maghrib..alunan bacaan yassin memecah suasana sunyi di rumahku...sedekah yang tidak putus-putus oleh kami kepada kedua-dua arwah..moga arwah ditempatkan dalam golongan yang beriman..

Mataku menghadap ke jendela..dengan tiupan angin yang sepoi-sepoi bahasa menambahkan diginan malam...tambahan dengan alunan ombak yang cukup indah ciptaanNya. Terlintas di fikiranku, "kenapa Allah menguji aku dan ummi seberat ini?"



"Allah x membebani seseorang itu melainkan dengan kesanggupannya"
[Al-Baqarah : 286]


teringat aku ayat ini yang selalu ummi pesan kepadaku agar sentiasa tabah dalam menempuhi onak duri dugaan Ilahi...sesungguhya pasti ada sinar di penghujung jalan orang yang sentiasa bersabar dalam menempuh ujianNya..

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin , diri , harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka"
[At-Taubah : 111]



Seperti biasa..aku menjalankan kerjaku..walau kerjaku memang berat..demi menyara hidup kami..aku terpaksa teruskan..aku bukan dalam keluarga yang kaya...Dulu arwah walid cuma seorang nelayan..Ummi hanya menjaga kami di rumah..pendapatan keluarga di tanggung sepenuhnya oleh walid.. Tapi ketika walid masih hidup pendidikan kami memang walid titik beratkan...terutamanya ilmu fardu ain...Walid menghantarku ke sekolah pondok untuk menghafal kalam Allah yang merupakan sumber rujukan utama umat Islam.. Tapi semenjak walid tiada...aku terpaksa berhentikan pembelajaranku untuk menyara hidup kami sekeluarga...Ummi juga membantu..ummi berniaga nasi lemak...sebelum aku pergi kerja..aku akan menghantarkan bungkusan-bungkusan nasi lemak ke kedai yang menempah nasi lemak ummi.. Alhamdulillah ramai yang menyukainya..sehinggakan ada yang sanggup datang ke rumah untuk mendapatkan resepi Ummi..Ummi bukan seorang yang kedekut ilmu..dia akan mengajar satu persatu dalam menyampaikan ilmu yang ummi tahu..


Hari ini aku cuti..jika aku cuti...aku akan tolong ummi mengajar mengaji kepada anak-anak orang kampung.. Dalam hal ini, ummi sedikit tegas dalam menyampaikan ilmunya..yang paling melucukan hati..ada yang beratur panjang hendak menunggu giliran ke barisan aku..untuk mengaji...yang dapat ummi hanya mampu tersenyum kambing sahaja..

Selepas tunaikan solat isyak..."Abang..ummi nak sangat tengok abang kahwin..ummi juga teringinkan adanya cucu..sekurang-kurangnya tak sunyilah ummi di rumah..lagi-lagi waktu kamu kerja...", ummi meluahkan harapan kepadaku...dalam onak fikiranku hanya memikirkan "siapalah nak aku nieh..aku nieh bukan kacak pown...dah la miskin..". "Ummi dah ada calon untuk kamu..keluarganya pun bersetuju bernikahkan kamu dengannya...". Aku tekejut dengan jawapan ummi.."Abang tak kesah ummi nak nikahkan abang dengan siapa..abang pun tak kisah dengan wajah atau bentuk badanya...yang penting dia mempunyai agama yang boleh saya bimbing dia dan dia bimbing saya.."
Ummi hanya menganggukkan tanda orang dia katakan adalah tepat dan ideal sekali..aku hanya mampu tersenyum..





Tiga bulan kemudian...perkahwinan aku dengan Humairah telah berjalan dengan lancar..Humairah yang sememangnya dari keluarga yang berlatar belakangkan orang yang ditarbiah dengan didikan agama yang mantap kini menjadi isteriku yang sah.
Perkahwinanku cukup bahagia apabila disulami dengan Iman. Penyakit ummi semakin menjadi-jadi.. Aku dah Humairah telah hantar Ummi ke hospital besar di bandar..dan doktor kata penyakit yang ummi hadapai ialah sakit jantung dan darah tinggi.. Mujurlah Humairah ada di rumah untuk tengok-tengokkan Ummi...

"Sayang abang pergi dulu ya..., jaga ummi elok-elok..abang nak pergi kerja nieh...terima kasih sebab sediakan abang bekal ni ya..assalamualaikum," aku mengucup dahi Humairah sebelum pergi ke kerja.."waalaikumusalam bang...berhati-hati..jangan lupa solat zohor dan asar di masjid.." Humairah sambut dengan mencium tanganku dan diiringi nasihat..

"Ummi...ni ubatnya..ummi makan dulu bubur yang humairah wat kan ni...lepas makan ummi makan ubat...". "Humairah..ummi nak makan lepas solat sunat dhuha' ya...Humairah rajin-rajinlah solat sunat dhuha'..banyak fadilatnya..

Nabi S.A.W pernah bersabda...

" Barangsiapa yang melakukan solat Dhuha membaca rakaat pertama surah Al-Fatihah dan ayat Kursi 10 kali, dan pada rakaat kedua surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas 10 kali, nescaya ia mendapat kerelaan Allah Yang Maha Besar." (HR. Anas B Malik).


" Barangsiapa yang mengerjakan solat Dhuha dengan terus menerus, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan." (HR Tirmizi)


" Rasullullah S.A.W bersabda: setiap pagi masing-masing persendian/ruas tulang daripada kamu sedekah, dan setiap bertasbih sedekah dan setiap tahmid (ucapan Alhamdulillah) itu sedekah, dan setiap ucapan takbir itu sedekah, dan menyeru dalam kebaikan sedekah, dan melarang dari perbuatan jahat itu sedekah, dan sebagai ganti semua itu, cukuplah dengan mengerjakan solat Dhuha dua rakaat." (HR Ahmad, Muslim dan Daud)


Humairah hanya menganguk-ganguk seperti buat-buat tidak tahu kerana ayah humairah sering kali berpesan agar amalkan solat sunat dhuha'. Jam menunjukkan pukul 12 tengah hari...banyak kerja yang harus dilaksanakan...Bekal yang di bawaku masih lagi tidak di jamah...setelah selesai bekerja...aku mengambil kesempatan masa terluang untuk makan dahulu dan untuk tidur sementara menunggu waktu solat zohor..
dalam kajian mengatakan tidur di tengah hari bagus kerana ia dapat mengendurkan otot-otot yang digunakan sepanjang hari agar dapat sambung selepas solat zohor..lagipun ini salah satu sunnah nabi.


7 bulan kemudian, alhamdulillah diizinNya Ummi kembali sihat dan berita gembira aku dan ummi ialah Humairah mengandung.. tunggu masa untuk bersalin dan doktor mengatakan bahawa anak yang dikandungkan Humairah adalah kembar dan kedua-duanya lelaki. Moga kami medapat anak yang soleh. InssyaAllah. Kini Hurmairah kian sarat mengandung, tunggu masa untuk melahirkan anak kami. Mujurlah Ummi ada dan masih kuat untuk menjaga Humairah. Teringatku kepada satu hadis yang telah Ummi ceritakan kepadaku sewaktu aku sekolah rendah. Aku bertanya kepada Ummi, "Ummi abang nak tanya....Ummi jangan marah eh!! soalan ni macam pelik je...abang nak tau..mcm mana manusia dijadikan oleh Allah ye Ummi??". Terukir senyuman ummi dengan soalan yang aku lemparkan kepada Ummi. Ummi mengambil buku yang berkaitan dengan hadis dan membaca kepadaku...

Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. beliau berkata....Rasulullah SAW telah bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai): Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi seketul daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya, ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga.Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan al-lmam Muslim


Aku hanya mampu tersenyum...kerana aku tidak mampu untuk mengerti makna disebalik hadis yang disampaikan Ummi. Dahiku kian berkerut dengan Hadis ini... "Ha...macam ni la abang..meh ummi terangkan biar abang paham...". Aku hanya mampu tersunyum dengan harapan perosalan yang bermain di onak fikiranku akan terjawab.

Peringkat Pertumbuhan Janin Dalam Rahim : Ayat-ayat yang berkaitan dengannya (Al-Haj : 5) (Al- Mu’minun :12-14) Hikmat di sebalik kejadian berperingkat-peringkat : Sebagai pengajaran kepada manusia … untuk mencapai tahap kesempurnaan ma’nawi mestilah melalui cara (tadarruj) beransur-ansur tidak gopoh atau gelojoh.

Ditiup Ruh : Sepakat ulama’ menyatakan bahawa ruh ditiup pada janin selepas 120 hari disenyawakan.
Hikmat bagi perempuan yang kematian suami, baginya iddah selama empat bulan sepuluh hari … bagi
menjamin kesucian rahimnya(tak mengandung).


Menggugurkan Janin : Sepakat ulama’ menyatakan haram (setelah ditiupkan ruh) - dikira sebagai jenayah dan wajib membayar diat (denda) bila digugurkan, sekalipun mati selepas itu. Gugurkan sebelum ditiupkan ruh - juga haram pada kebanyakan pendapat. Ada yang kata boleh tapi pendapat yang dhaif.

Keluasan Ilmu Allah Maha mengetahui keadaan-keadaan makhluk sebelum dijadikan samada iman dan taat atau kufur dan maksiat, bahagia atau derita semua dalam pengetahuannya. Ilmu Allah tidak menghalang manusia dari berikhtiar (Al- Syams: 7-10).

Kejadian manusia yang unik menunjukkan kekuasaan Allah SWT mencipta makhlukNya, seterusnya menjadi dalil bahawa hanya Dialah Tuhan yang berhak disembah. Kejadian manusia mesti menjadi renungan manusia yang berakal, kerana kejadiannya yang teramat indah dan unik ini tiada tolok bandingnya - manusia tidak mampu mencipta manusia atau robot bernyawa dan berakal fikiran.

Proses kejadian manusia yang berperingkat-peringkat ini telah diceritakan oleh lslam melalui al-Qur'an dan hadis Nabi semenjak 14 kurun lampau, tetapi manusia baru benar-benar arif tentang proses ini di zaman kemajuan sains. lni adalah bukti yang jelas bahawa Allah SWT yang mencipta makhluk ini, Dia jugalah yang Maha mengetahui rahsia kejadian mereka.

Empat ketentuan hidup manusia telah ditetapkan oleh Allah SWT semenjak dia belum lahir ke bumi - rezekinya, ajal kematiannya, amalannya dan nasibnya sama ada dia akan menjadi seorang yang susah atau senang. Amalan terakhir manusia adalah faktor penentu kepada nasibnya yang kekal abadi di akhirat. Boleh
jadi dia sangat baik si sepanjang hayat - tetapi di saat terakhir dia melakukan perbuatan ahli neraka, iaitu maksiat lalu dia mati dan mendapat balasan neraka. Begitulah sebaliknya.



Aku semakin paham apa yang ummi ingin perkatakan..walaupun tidak sepenuhnya..cukup memadai aku memahai apa yang telah terintas sewaktu umur sekecil itu memahami erti konsep kejadian manusia sebenar.



Itu semua dulu....Aku kian mengerti apa yang telah disampaikan Ummi kepadaku..
Hari ini aku cuti..lagipun banyak perkara yang harus diuruskan di rumah..memandangkan Humairah sarat mengandung...basuh baju, sidai kain dan sarapan aku lakukan setiap pagi...sewaktu aku kerja aku akan bangun awal untuk laksanakan tugas itu. Aku tidak mengizinkan Humairah melakukan kerja-kerja berat memandangkan dia tengah sakit. Aku juga menasihati ummi agar tidak melakukan kerja-kerja yang berat memandangkan Ummi baru baik dari sakitnya dan cukup memadai dia menjaga Humairah. Memandangakan aku cuti...kerja rumah semua aku laksanakan..termasukah hidangkan makanan tengah hari. Walaupun aku bukan tukang masak yang handal..cukum memadailah orang tersenyum ketika menjamah apa yang telah aku hidangakan..Dari kecil aku suka bantu Ummi di dapur dan melihat ummi memasak..ada kalanya ummi mengajarku memasak.. Memandangkan aku dan angah sahaja anaknya dan kedua-duanya lelaki jadi ibu pun mengajarlah aku. Angah pada ketika itu masih kecil lagi..dan dia kurang berminat ke dapur..

"Abang~~ sakit bang!! nak keluar dah ni rasanya...Ya Allah..!!", teriak isteriku kesakitan.. Cepat-cepat aku mendapatkan Humairah..dan menghantarnya ke dalam van walid. Walaupun van itu sudah tua..tapi fungsinya masih boleh diguna pakai.. Aku segera menghantarkan humairah terus ke hospital besar. "Ya Allah kau selamatkanlah isteriku dan anak-anakku dalam kandungan...." ameen!! dalam perjalanan...................................

Humairah terpaksa menahan kesakitan. Aku cuma mampu menasihati isteri tersayang hanya bersabar sahaja.. Tidak lekang dek mulut Humairah memohon ampun dan maaf kepadaku.. Sejujurnya semenjak kami berkahwin tidak pernah dia melakukan sesuatu yang di luar batas yakni perkara yang aku tidak menyukai tambah-tambah lagi perkara mungkar..dan dia merupakkan isteri yang taat dalam menunaikan kewajipannya sebagai seorang isteri. Ingat lagi hadis yang pernah aku baca di sebuah buku agama..

Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka ALLAH mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan ALLAH.


Setelah sampai di hospital, isteriku terus dihantar ke bilik pembedahan. Isteriku akan menjalani pembedahan. Jam menunjukkan tepat pukul 2 petang dan isteriku baru masuk bilik pembedahan.. "Ya Allah kau permudahkanlah urusan isteriku dan kau selamatlah mereka Ya Allah". Perasaanku gudah gelana..aku tidak mampu berfikir lagi Pemikiranku kini dikuasai oleh perasaan takut dan risau akan prihal isteriku yang dalam pembedahan..


"wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah akan mengurniakan pahala Haji.."


"Apabila seorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaannya ibu melahirkanya.."





Sejam kemudian.. Seorang wanita yang memakai baju hijau dan bertopi hijau tambahan penutup mulut yang juga berwarna hijau keluar dari bilik pembedahan itu..."Encik...isteri encik dan kedua anak kembar encik alhamdulillah selamat semuanya". Doktor wanita yang mungkin mengetuai pembedahan isteriku mengucapkan tahniah.. Hanya Allah sahaja tahu perasaanku ketika ini.. Lantas tanpa membuang masa aku mencari arah kiblat untuk melakukan sujud syukur.. Ummi pernah bercerita mengenai sujud syukur ini..
Sujud syukur ialah sujud untuk menyatakan terima kasih atas nikmat yang dilimpahkan Allah S.W.T atau atas terhindarnya seseorang dari malapetaka. Lantas perasaan kegembiraan dan bersyukurnya diri ini tak kala isteri dan anak-anak selamat membuatku berasa bertanggungjawab untuk melaksanakan sujud syukur ini. Ummi juga pernah berpesan prihal perkara yang sunat...Walaupun ia hanya merupakan tuntutan sunat tetapi dengan melakukannya bererti kita menghidupkan sunnah Rasulullah SWT dan dan tidak mengabaikan ajaran Islam.


Selepas mengazankan kedua anakku itu, lantas aku mendapatkan isteriku. Isteriku masih lagi dalam keadaan separa sedar. Dan mungkin tidak perasaan kehadiranku dan Ummi di sini.. "Alhamdulillah doa Ummi selama ini di makbulkan Allah..". Ummi melontarkan senyuman ikhlas kepadaku sambil memegang tangan Humairah yang lemah tak bermaya akibat pembedahan tadi...



20 Hari selepas kelahiran kedua-dua putera kami..Lagi sekali Allah mengujiku dengan ujian yang lebih dasyat. Isteriku Humairah dikatakan mengalami jangkitan selepas bersalin. Lagi sekali aku harus menghantar isteriku ke hospital untuk rawatan selanjutnya. Lagi sekali Humairah perlu menjalani pembedahan. Aku hanya mampu menangis dan berdoa sahaja ketika itu.. Ummi yang tidak dapat bersama kerana perlu menjaga anak-anak kami di rumah. Pembedahan yang dilaksanakan mengambil masa lebih kurang sejam setengah.. Akan tetapi... Allah mengujiku sekali lagi dengan kehilangan orang tercinta. Isteriku tidak dapat diselamatkan.. "Air mataku kian berlinangan..sungguh perit hati ini untuk menerima berita seumpama itu..cukuplah kehilangan Walid, cukup lah dengan kehilangan Angah..kini Engkau ambil pula isteriku...". Sebelum aku meninggalkan hospital.. Aku telah memeluk serta mengucup dahi wanita solehah itu yang badanya terkujur kaku... Hanya Allah sahaja tahu perasaanku ketika itu. Seorang demi seorang telah dijemput menghadapNya..

Berita menyedihkan itu telah sampai kepada Ummi dan keluarga Humairah. Malam itu, setelah tidurkan kedua-dua insan yang baru dilahirkan di muka bumi.. Aku baring di atas katil. Air mataku mengalir lagi melihat telekung Humairah. Perasaanku tidak tenteram.. Ketika itu ingin sahaja aku lari dari rumah, akan tetapi aku tahu ia sia-sia sahaja bagiku.. Lantas aku mengambil al-Quran untuk menenangkan jiwa ini. Ini salah satu yang sering kali arwah walid pesan..."Abang kalau abang rasa marah, sedih, tak suka ke apa ke...dekatkan diri dengan al-Quran..sesungguhnya al-Quran pengubat hati bagi orang yang beriman...". Kata-kata itu tidak pernah lekang dek ingatanku...

Aku membuka al-Quran tanpa melihat ayat dan surah...pandangan pertamaku terhadap satu ayat..

[i]"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya , jika kamu seorang yang beriman"
[Al-Imran : 139][/i]


ayat ini seperti memujukku supaya tidak berputus asa dalam ujiannya..Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.

Jenazah Humairah selamat dikebumikan.. Ummi berpesan dan secara tidak langsung ummi memujuk hati yang sedih ini..."Abang nak tahu..., sekiranya wanita itu meniggal dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid...... bersabarlah nak...setiap pecaturan yang Allah telah tetapkan kita kene Reda' ...semua ini bukan hak kita tapi hakNya...". Aku hanya mampu menangis dengan pesanan Ummi..




25 Tahun permegian Humairah.. anak-anakku.. Umar dan Malik membesar tanpa kasih sayang seorang bergelar ibu..semua tanggungawab terletak kepadaku... Ummi pula telah meniggalkan aku 5 tahun lepas kerana sakit tua. Kini alhamdulilah..Umar belajar di Universiti al-Azhar...dan Malik pula di Jordan.....

Pernah juga mereka..berntanyakan kepadaku ketika dahulu..."Walid tak mahu kahwin lagi ke".. aku hanya menggelengkan kepala...."Cukuplah kamu berdua ada"..jawapanku kepada kedua orang mereka.....



karya,

syazeone




Sunday, December 27, 2009

Nurkilan buat pejuang SPM 2010

Glitter Comments - http://www.glittergraphictext.com

free image hosting site


Assalamualaikum wahai pejuang2 sekalian..
debaran kian menanti,
menanti kemunculan peperangan,
peperangan ini tidak lah sehebat peperangan seperti peperangan dunia kedua,
yang melibatkan nyawa untuk di salai menjadi korban bangsa durjana,

peperanagan ini hanya pemikiran akal,
sama ada akal kita boleh tempuhi atau sebaliknya,
ia juga penentu kepada kejayaan mendatang,
adakah cukup ilmu yang dicurahkan dari ABC, 123, alif ba ta sehingga kini kita manfaatkan?
SPM penentunya..
pejuangan bagi akal yang dikurniakan Ilahi untuk diuji seketika..hanya seketika..

Satu persoalan yang hinggap di onak fikiran ku..
adakah kita bersyukur dengan pemberian Ilahi selama ini..
jika hanya kata2 bibir "ya..bersyukur sgt"..ia menjadi dusta
kerana keikhlasan bkn tonggak utama...

Mungkin si dia lebih pandai..si dia pandai, si dia kurang dan si dia x?
adakah kita layak untuk mengklafikasikan sesetengah pihak begini...
walau apapun pemberian dariNya...ingat bersyukurlah...
jangan sesekali kita menjadi bongkak dengan secebis ilmu yang diberikan Allah kepada kita
untuk kepentingan diri sendiri...

Jika Allah limpahkan rahmat kejayaan kepada kita,
tetapi jiwa hati tidak terpaut padaNya...
adakah kejayaan yang secebis itu kita harus menjadi bongkak..?
rugi lah jika hubungan dengan Allah tidak di jaga..

wahai pejuang SPM,

bangkitlah dari mengelamun...pejuangan ini bkn pejuangan pertama dan terakhir...pejuangan ini adalah pejuangan seketika..
tingkatkanlah usaha kamu dalam merancang strategi peperangan yang mantoop agar
peperangan berjalan dengan lanjar dan di akhiri dengan kemenangan..

jagalah hubungan dengan Sang Pencipta Yang Maha Besar dan selebihnya hubungan dengan manusia sendiri...
jangan lemparkan diri ini kearah kesulitan ketika peperangan bakal muncul,
gusar pejuangan ini terhenti di tengah jalan..

berusahalah..tingkatkan iman kamu dalam mencari kereadaannya..utk selama2nya..
moga..kita sentiasa dirahmatiNya...dah dipermudahkan urusan kita..

inssyaAllah,

pejuangan ini harus dibekalkan iman dan takwa..
barulah diredai Ilahi..

p/s: kepada pejuang2 spm...buat yang terbaik..niat utama kerana Allah SWT...dan niat selainnya selepas itu..lakukan yang terbaik..agar dapat yang terbaik dalam kalangan yang terbaik dan diakhiri dgn terbaik..inssyaAllah..

good luck...tingkatkan iman...jauhi kemungkaran..

Friday, December 25, 2009

Indahnya Seni Khat..


Assalamualaikum...tersentuh hati apabila melihat seni khat yang cantik atas nama sendiri...sape x terkejut...ini khat yang dilakukan seorang muslimah yang memperjuangkan seni khat...
ana terkesima dan x tau nk ckp mcm mana..rasa2 dah jatuh hati kowt kat seni khat ni...


alang2 menyelok pekasam biar sampai ke pangkal lengan...jum baca ni..
Pengenalan

Khat ialah perkataan arab yang bermaksud garisan. Oleh itu, seni khat bermaksud garisan indah yang membentuk tulisan. Khat juga bermaksud tulisan-tulisan (kitabah) yang terikat dengan peraturan dan kaedah yang telah dikaji dan ditentukan oleh mereka yang terlibat dengan kemajuan seni. Tulisan-tulisan arab pula mempunyai nilai dan kaedah tertentu yang mempunyai estetika yang tinggi.

Picasso, seorang ahli seni terkenal di dunia dari Perancis pernah mengatakan, "Selepas aku melihat seni yang terdapat pada Khat Arab, aku mengakui bahwa dunia seni lukis masih terkebelakang dengan kesenian itu ".

Seni khat bukan sekadar wacana penyampai maklumat tetapi mengandungi nilai abstrak yang disimpulkan dengan kehalusan, kelembutan, kesinambungan, perhubungan, pergerakan, keharmonian dan sebagainya.

Sejarah Ringkas Perkembangan Khat

Kajian ilmiah membuktikan bahawa bangsa Arab telah mengenali khat (tulisan) melalui berbagai-bagai sumber yang sampai ke Hijjaz pada abad 6 Masihi. Ianya dibawa masuk oleh ahli-ahli perniagaan Quraisy dan pada waktu itu ia dikenali sebagai tulisan Nabati, Hiri dan Anbari.

Bilangan mereka yang pandai menulis di Hijjaz pada waktu ketika Islam adalah sedikit. Di kalangan suku kaum Quraisy sebelum Islam, terdapat 17 orang sahaja yang pandai menulis antaranya Umar bin Khattab, Ali bin Abu Talib, Uthman bin Affan dan Yazid bin Abu Suffian.

Seni khat pada zaman permulaan Islam

Kedatangan Islam membawa keperluan yang banyak kepada pembangunan tulisan lalu membuka bidang yang luas dalam penulisan dan dakwah secara persuratan. Rasulullah s.a.w. mengizinkan penulisan Al-Quran malah berdakwah dengan menggunakan surat. Rasulullah s.a.w. mengarahkan sahabat-sahabat untuk menulis ayat-ayat al-Quran. Kemudian, penulisan itu terus rancak pada zaman Saidina Abu Bakar r.a. hingga ke zaman Saidina Uthman dengan terhimpunnya Al-Quran Mushaf Uthmani yang ditulis semula sebanyak 6 naskhah dan diedar ke beberapa jajahan Islam.

Seni khat di Alam Melayu

Seni khat mula memasuki Tanah Melayu semenjak abad ke-7 melalui dakwah dan perniagaan yang mula berpusat di Gujerat. Perlak, Sumatera, kemudiannya menjadi pusat penyebaran Islam dan titik berkembangnya seni tulisan Khat di bumi Melayu. Sehingga kurun ke-15, Melaka telah mengambil alih peranan pusat perniagaan dan penyebaran Islam di Tanah Melayu. Islam dan tulisan Khat terus berkembang dan ianya terbukti secara rasminya melalui penemuan batu bersurat Terengganu (1303M).

Seterusnya, seni khat dipelajari di Tanah Melayu melalui pengajian pondok, sekolah-sekolah Arab dan beberapa institusi yang lain. Maktab Perguruan Sultan Idris, Tanjung Malim contohnya telah melahirkan ramai guru yang mengajar tulisan jawi suatu masa dahulu. Antara sekolah-sekolah Arab yang telah melahirkan penulis-penulis Khat tanahair ialah Madrasah Al-Attas Johor, Sekolah Sultan Zainal Abidin Terengganu, Madrasah Muhammadiyyah Kelantan, Maktab Mahmud Kedah, Madrasah Al-Ihya Al-Syarif Perak dan lain-lain.

Penulis-penulis Khat tanahair yang tersohor antaranya ialah Syed Abdul Rahman bin Hasan Al-Attas, Haji Wan Salleh Fathi bin Wan Isa serta beberapa penulis muda yang semakin menonjol pada masa kini. Terdapat penulis-penulis tempatan yang telah memasuki pertandingan di peringkat antarabangsa bahkan di kalangan mereka yang kerap menjuarai pertandingan peringkat ASEAN. Adalah lebih baik, bidang penulisan Khat ini disemarakkan kembali di peringkat pembelajaran tanahair samada formal mahupun tidak formal agar ianya tidak pupus dimamah zaman.

©callidesign™


nak tau lebih lanjut..jum kita ke kelas khat firdausmahadi yang merupakan designer iluvislam.com...click this for more infomation about khat..--> Mari belajar khat & Jawi

Thursday, December 17, 2009

Kenapa Engkau Malas Sembahyang?


Kenapakah engkau malas sembahyang,
Allah beri engkau jasad siap dengan bayang-bayang,
Bukankah lebih beruntung daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam dan siang.

Kenapakah engkau malas sembahyang,
Kerja sudah beres,keluarga pun sudah senang,
Negara pun telah aman tidak lagi hidup berdagang,
Takkan lima minit lima waktu enkau tidak boleh luang?

Kenapakah engkau malas sembahyang,
Allah beri otak supaya engkau tidak bangang,
Allah beri ilmu supaya boleh fikir susah senang,
Allah beri nikmat kenapa engkau tidak kenang?

Kenapakah engkau malas sembahyang,
Main bola sampai ke petang,
Beli tiket konsert engkau sangup beratur panjang,
Apa engkau ingat masuk syurga boleh hutang?

Kenapakah engkau malas sembahyang,
Engkau kena ingat umur kita bukannya panjang,
Pagi kita sihat,petang boleh kejang,
Nanti dalam kubur kena pukul sorang-sorang.

Kenapakah engkau terlalu malas sembahyang,
Seksa neraka cubalah engkau bayang,
Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tiada siapa boleh halang!

Telah bersabda Nabi Muhammad S.A.W:"Perjanjian antara kita dengan Allah adalah solat,barang siapa yang meninggalkannnya bererti ia telah betul-betul kafir.Barang siapa sengaja meninggalkan solat lima waktu maka tiada baginya cahaya pelita di dalam kuburnya."

Dari kerana itu marilah umat Islam seluruhnya kita kembali menunaikan segala arahan Allah SWT mengikut panduan yang ditunjukkan oleh Baginda Rasul Muhammad SAW agar kita mendapat segala kenikmatan yang telah Allah janjikan kepada mereka yang menurut dan melakukan segala arahan Allah. Mereka akan tinggalkan selama-lamanya dalam syurga seluas mata memandang yang mengalir di bawahnya sungai-sungai yang airnya adalah susu,madu dan arak yang boleh diminum. MasyaAllah!


Oleh: Ismail Hashim.
*SUMBER:Dari buku yang bertajuk "Penawar Untuk Semua".

Monday, December 14, 2009

Rahsia Di Dalam Ais

" "Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia" Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.

Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.

Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bacteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini.

Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas.

Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.

Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan.

Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan benarkan anak anda memakan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan sehingga batuknya hilang dalam masa beberapa jam kerana mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total.

Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan.

Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan.

Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.

Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam.

Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat.

Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh.

Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit.

Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat.

Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.

Air sejuk akan menguatkan tulang bayi.

Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.

Air sejuk dalam rahsia ais memegang rahsia kepadatan molekul kristal yang paling keras iaitu Intan.

Air sejuk adalah kuasa penyerap yang amat sesuai dijadikan system penghantaran tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang jauh dan menyeluruh.

Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.

Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.

Air sejuk lebih stabil molekul atomnya.

Air sejuk lebih peka kepada gelombang frekuensi rendah yang dirakamkan melalui niat dalam amalan berwuduk.

Air sejuk dapat merakamkan gelombang frekuensi rendah lebih stabil.

Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan keikhlasan.

Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk.

Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut.

(dipetik drpd Tranungkite Online)

Friday, December 4, 2009

Perlihara Iman

Banyak orang menyangka ia orang beriman. Tetapi bila diuji keimanan mereka oleh Allah menerusi solat, ibadat, kesusahan, penyakit dan sebagainya, ternyata mereka sebenarnya tidak beriman yang sebenar.

Mereka menyangka mereka beriman kerana mereka beriman secara keturunan. Bapanya Islam, maka dia pun Islam. Iman perlu diusahakan untuk memperolehinya.

Bagaimanakah hendak mendapat Iman?

1. Melalui mujahadatunnaf. Mujanadatunnaf ialah berjuang melawan hawa nafsu jahat dan melawan bisikan syaitan yang sentiasa mengajak dan mendorong kita ke jalan kejahatan.

Latihan-latihannya adalah melalui 3 peringkat iaitu:

  • Takhalli : Takhalli ialah berusaha berjuangmembuang segala sifat-sifat jahat atau embersihkanjiwa kita daripada sifat jahat atau mazmunah
  • Tahalli :Tahalli ialah mengisi jiwa kita dengansifat baik (Mahmudah). Setelah kerja pembersihanselesai kita isi pula wadah (jiwa dan hati) denganperkara b aik.
  • Tajalli : Peringkat Tajalli ialah peringkat merasanikmat meninggal atau membuang sifat jahat dan merasanikmat mengisi atau melakukan sifat baik serta merasakeagungan dan kehebaan Allah. Orang yang dapatmembuang sifat-sifat jahat dan dapat pula menghiasidirinya dengan sifat baik, Allah akan singkap hatinyadapat merasa nikmatnya beribadah dan nikmat sentiasamengingat Allah dan sentiasa ingin membuat kebaikan.

2. Cara atau peringkat kedua ialah melalui mengerjakan amalan sunat. Terutama sembahyang sunat khususnya diwaktu malam (sembahyang tahajjud). Selain daripada amalan sembahyang sunat ialah puasa sunat, berdoa,baca Al Quran dan sebagainya.

3. Cara dan peringkat ketiga untuk mendapatkan imanialah melalui tafakur. Tafakur atau berfikir atau merenung ialah salah satu cara mendapatkan iman. Khususnya merenung dan berfikir akan kebesaran Allah dan kehebatan serta hikmah sesuatu yang dijadikan oleh Allah sama ada berbentuk benda (alam, muka bumi, bintang dan lain-lain) dan juga kejadian-kejadian ke tas diri kita seperti nikmat dan ujian. Semuanya mempunyai hikmah yang kalau kita renungkan akan mendapat iman. Jelaslah bahawa iman perlu diusahakan untuk mendapatkannya. Susah payah pasti akan diharungi. Pengorbanan perlu dilakukan. Siapa yang memperolehi iman secara mudah, contohnya seperti orang Melayu yang memperolehi iman secara keturunan, biasanya amat mudah pula mereka merosakkannya. Siapa yang memperolehi iman secara susah payah,maka dipeliharanya iman mereka.

Cara Memelihara Iman

Iman perlu dipelihara kerana ia akan dirosakkan olehnafsu dan syaitan. Dengan itu ada orang beriman yangkemudiannya jadi tidak beriman kerana imannya telahdirosakkan.

Cara memelihara iman:

  1. Mengawal iman supaya tidak rosak. Iman boleh rosak menerusi Iktiqad seperti meragui hadis Nabi, meragui hukum dan undang-undang Islam dan sebagainya. Perkataan atau ucapan seperti menghina Rasulullah, tidak yakin hukum Allah dan sebagainya. Perbuatan seperti melakukan perbuatan syirik, memohon pertolongan kepada selain dari Allah.
  2. Menjaga Iman. Iman yang telah ada pada kita kena dikawal dengan beberapa sifat diri kita. Yakin pada agama Allah dan perintahnya Ikhlas dalam melaksanakan amalan. Contohnya solat hendaklah atas niat taat kepada Allah bukan kerana menunjuk atau kerana malu atau kerana dipaksa. Selalu melakukan amalan sunat Istiqamah dalam ibadat. Ibadat yang kita lakukan hendaklah berkekalan, bukan dikerjakan secara bermusim, atau bila lapang baru buat. Beramal dengan penuh tertib dan khusyuk.

Thursday, December 3, 2009

Pengakuan Lelaki Terhadap Wanita

www.iLuvislam.com
oleh : everjihad


*****

Kami sulit menahan pandangan mata kami

ketika melihat kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan Allah
kecantikan dan postur yand ideal,
kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian,
kerana itu lebarkanlah serta longgarkanlah pakaian kalian
dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan kerudung yang membentang.


Kami sulit menahan pendengaran kami
ketika berbicara dengan kalian,
apalagi jika kalian diamanahkan oleh Allah
suara yang merdu dengan irama yang mendayu
kerana itu tegaskanlah suara kalian
tatkala berbicara di berhadapan dengan kami
dan berbicaralah seperlunya sahaja.


Kami juga sulit menahan
bayangan-bayangan hati kalian,
ketika kalian dapat menjadi
tempat untuk dicurahkan segala isi hati kami,
waktu luang kami kadangkala akan sering terisi
oleh bayangan-bayangan kalian,
kerana itu janganlah kalian membiarkan kami
menjadi curahan hati bagi kalia

Kami tahu kami insan lemah

bila harus berhadapan dengan kalian,
kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh
hanya dengan senyum kalian,
hati kami akan bergetar
ketika mendengar dan melihat kalian menangis.

Sungguh ALLAH telah memberikan amanah terindah kepada kalian,
maka jagalah amanah itu
jangan sampai ALLAH murka dan memberikan keputusan-Nya.

Maha Besar dan Maha Suci Allah yang tahu
akan kelemahan hati kami ini,
hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhai-NYA,
kalian akan menjadi halal bagi kami.







"LAlu apa yang telah aku lakukan selama ini..YA Rabb, ampunilah daku.

Untuk setiap pandangan yang tak terjaga,
untuk iman yang tak dipelihara,
lisan yang merayu dan hati yang tak terhijab,

Ya Rabb, Engkaulah mengawasi kami setiap detik,
kerana kasih sayangMu ya Allah kepada kami,
Engkau perintahkanlah malaikan silih berganti
menemani kami siang dan malam
agar iman kami dapat dijaga...



Sumber : Sekretariat NYDP2 MPP Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Thursday, November 26, 2009

Selamat Hari Raya Aidil Adha...



Assalamualaikum..

Sempena hari yang Mulia ini ...sy ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada sesiapa yang mengeneli diri ini...dan terutamanya kepada rakan2 sepejuangan...Moga kita mendapat tempat di Syurga Firdausi...inssyaAllah...


pada 28 November 2009/ 11 zulhijjah 1430,
tempat wan melaksanakan ibadah kurban...2 ekor lembu di sembelih..
dan ini gambar2nya....





Wednesday, November 25, 2009

2012...mmg mengarut





Assalamualaikum pembuka kata..
hurm...ana baru lepas tengok cerita nieh...ngn sahabat ana..iman and ikram..
pendapat ana tentang cerita ni??

1.cite nieh kalo yang dok percaya and taksub sgt tgok cite nieh...beware..akidah korg dikikis oleh citer nieh...
2.mmg merepek..ade ke patut hari kiamat yang dieorg wat...still ada lagi yang bernyawa?? and diadaptasi oleh cerita Nabi Nuh dengan pembikinan Bahtera untuk menyelamatkan org.
3.Kiamat x boleh diramal bila dan kejadian kiamat itu berlaku...x terbayang dek akal... jadi jangan le percaya ye..nieh cume bayangan yang membuat cerita nieh

korang kalau nak tengok cite nieh...jangan lah akidah korg lemah..kalo x..x payah lah tengok...boleh merosakkan akidah seseorang..

grafik cerita nieh mmg mantop...sbb 2 la...boleh merosakkan akidah umat Islam yang lemah akidahnya...jadi fikirlah 2 kali ye sebelom nk tengok....

and kepada sesiapa yang dah tengok..boleh le share pendapat korg pasal citer nieh..

Sunday, November 22, 2009

sahabatku..

Assalamualaikum pd sudi yang dok singgah ke teratak ananieh..

jap2 nk gune ana2 lah..sopan skit....hurm...baru pas habes solat subuh(alhamdulillah tunai 1 kewajipan ana utk hari nieh..ade lagi 4 lagi)

ana baru habes bace blog sahabat baik ana punya blog...dear diary...hurm..haha!! tetibe je dierk rajen nk wat pasal kawan die nieh yang dah makin reggang ngn dierk..(walau den yang suroh)hehe

this is my turn 2 luahkan ape perasaan@filling aq pasal korg...and perubahan yang ana nk pada diri korg yang sememangnya ana mengharapkan...x kan la perubahan yang Allah beri nieh pada ana korg x mo rase kemanisan iman?? manis towh..kalah madu tau x??Alhamdulillah...secara jujur boleh ana katakan ana banyak berubah..ana dulu lain dan ana sekarang mmg totaly laen sgt..yang laen 2 mesti nk tau kan ape yang laen..


nurkilan nieh ana karang khas buat sahabat ana...mungkin korg x ley time perubahan pada diri ana..ingat semua nieh kuasaNya...kita x mampu nk ubahnya...dan Alhamdulillah..ana suka pd diri ana..


Aku dulu dan Kini....
aku dulu..tidak mengenal erti cinta sebenar
aku kini..merasa indah mempunyai cinta sebenar

aku dulu..sebuk mencari cinta duniawi
aku kini..sebuk mencari cinta hakiki

aku dulu..tidak mengerti halal dan haram
aku kini..ingin cuba membeza halal dan haram
aku dulu..hina dan keji
aku kini..mencari penyuci hati
aku dulu..pahala dosa apa mengerti
aku kini..memilih yang hakiki..
aku dulu..mempunyai hati yang gelap

aku kini..disuluh cahaya keimanan pada yang gelap
aku dulu..aku dahulu
aku kini..aku kini
dengan izinNya..aku begini

dengan izinNya..aku dahulu
Hidupku berubah bukan kerna iluvislamku
Hidupku berubah bukan kerna sekolah baruku
tapi..
Hidupku berubah kerana dengan IzinNya bukan aku..
Aku bersyukur kerana dengan IzinNya aku berubah..
dan aku berharap kamu gembira dengan perubahanku
kerana ini terbaik untukku..dan terbaik untukmu..

nurkilan dariku..untuk dirimu....


ana nk mulakan dengan Mira..

-mira ana mengaku ye..dulu antilah yang rapat ngn ana..and ade pe2 masalah ana bgtau anti and anti bg tau ana...huhu..mmg rpt r..but 2 semua dulu...skrg dah laen dah....huuhuu...

-wan nk sgt anti istiqamah dalam permakaian tudung..huhu..jawapan yang selalu diberi "x ready lagi"(dah basi lah mira oi)
-buat pe la nk ikowt org..be your self..islam is our!! jangan kerna nila setitik rosak susu sebelanga..

-dosa wanita akan ditanggung ibu bapanya selagi tanggungjawab ibu bapa x d lepaskan pada suami kamu..huhu..anti baru 16 and nk masuk 17..kahwin..lame lagi bhai!!
-fikirlah sume 2..korg pakai tudung dgn cara betul...orang yang beriman kat luar sane pandang korg tinggi tau x?disisi Allah??? fikirlah sendiri...
-sayang mak ayah?? laksanakan tugas anda...

-i will wait perubahan yang anti akan kecapi..ana akan sokong anti di belakang..!! ramai lagi sahabat laen nk tgok perubahan ana...
-perubahan ni bkn utk ana..but dunia akhirat anti...fikirkan masa panjang..jangan fikir skrg..syaitang mengaburi minda kita...



ana nk cite pasal hafeez plak..

-macam mira ana mmg baik ngn enta..ana syg ukhuwah yang terjalin antara kita dahulu..but tu semua dulu...ana masih anggap enta sahabat ana...and birthday anta nk dekatkan..biar ana jd org pertama wish kat enta..."selamat hari lahir yang ke 17...moga Allah SWT merahmati kamu dunia dan akhirat"

-ana skrg dah x rapat ngn enta..dulu ana slalu berkepit je ngn enta..ke mana je x sah x nampak hidong 2 nieh...but skrg dah de org take over my part..yeah..thankz hariz..-hariz anta jage la hafeez nieh baik2 yerk...
-hafeez...ana tau mybe anta x berapa bekenan ngn perubahan ana..but enta kene
terima kalau enta rasa ana nieh kawan enta... just..jgn lalai sgt dgn kemewahan dunia nieh...syaitan always want we go to their sweet home "neraka" jadi..mantapkan lah iman anda....
-pergaulan lelaki perempuan kita dah belajarkan..ana tau enta tau...jadi jage la pergaulan enta..sesungguhnya syaitan 2 x pernah berhenti menjemput bagi kad undangan ke neraka mereka..

-laki nasihat die sng skit..perempuan nieh susah..hurm..ana bkn ustaz pown nk berkelayakan berceramah...but itu tanggungjawab ana utk laksanakan amar makruf nahi mungkar..


- 2 je lah ana rasa nk membebelkan pagieh2 nieh..ana doakan perubahan kamu sekalian..and ana x mo manisnya iman ini ana sorg je yang rasa...biar kalian dapat merasakan indahnya diri dgn iman di hati..inssyaAllah..






IKHLAS DARI ANA...MUHAMMAD SYAZWAN SUHAIMI







Saturday, November 21, 2009

Coretan hati..




perasaan nieh sukar bagiku untuk ku luahkan..
sukar bagiku untuk mengatakan..

Ya Allah jika Engkau takdirkan dia bukan milikku..maka kau jauhilah dia dariku..
sesungguhnya aku tidak mahu kemungkaran bakal berlaku disebabkan aku

Ya Allah jika Engkau takdirkan dia bukan milikku..maka kau buanglah perasaan ini jauh2..
sesungguhnya aku tidak mahu perasaan ini dihimpit dek dosa2 yang bakal ku lakukan

Ya Allah jika Engkau takdirkan dia bukan milikku..maka kau sisirkan lah nafsu durjana ini..
sesungguhnya aku tidak mahu nafsuku mengawal diriku yang sememangnya hina ini

Ya Allah jika Enngkau takdirkan dia bukan milik aku..maka kau tanamlah cintamu pada jiwaku
sesungguhnya cintaMu kekal abadi hingga ke akhir hayatku

Ya Allah Ya Tuhanku...Engkaulah yang menguasai langit dan bumi..hanya padaMu aku berserah dan semua yang berlaku atas takdirMu Ya Allah...aku reda' dengan semua ujian yang engkau berikan kepadaku.. sesungguhnya setiap perkara terjadi ada hikmahnya. Aku berdoa kepadaMu Ya Allah..kau suburkan lah kembali hati hambamu ini dengan cintaMu yang hakiki..aku sedar aku lalai semasa aku mengharapkan kasih yang tidak akan kekal selamanya..dan aku lupa bahawa cinta sejati cintaMu Ya Allah...sesungguhnya aku hambamu yang hina Ya Allah..
Aku mohon ampun yaAllah kerna lalai dalam mencari cintamu...sesungguhnya engkau Maha Pengampun lagi Maha mengasihani...


perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.(An-Nur:26)"

Monday, November 16, 2009

[cerpen] Sujud Cinta




Perjalananku masih jauh. Tetapi pelbagai benda yang telah ku tempuh selama nyawa yang Tuhan kurniakan masih lagi berfungsi. Aku kini berseorangan. Aku tidak tahu asal usul dan keturunanku. Aku dibesarkan di rumah anak yatim. Aku tidak tahu kenapa aku berada di situ dan aku tidak tahu siapa yang menghantar aku ke situ. Niat di hati ingin menanyakan siapa diriku sebenar? Mana ibu bapa ku? Adik beradik ku? semua keluargaku? Akan tetapi ia hanya suara di batinku sahaja. Ketika itu umurku baru tujuh tahun dan aku mula mencari identiti diriku yang sebenar. Walaupun umurku masih setahun jangung, perasaan ingin tahu kian menguasai onak fikiranku.

ketika umurku mencecah 16 tahun, perasaan ingin memberontak kian menguasai diri lantaran persoalan yang tidak berhenti-henti bermain di onak fikiran sejak sekian lama. Aku bertekat untuk keluar dari rumah yayasan anak yatim itu tanpa pengetahuan penjagaku. Batinku tidak dapat menahan dan menerima yang keluargaku sudah meninggal akibat kemalangan teruk. Aku yakin aku punyai keluarga yang lain walaupun keluargaku telah menghadap Ilahi. Satu perkara yang tidak dapat aku terima, aku dapat tahu bahawa abangku masih hidup akan tetapi dia menghilangkan diri semenjak kejadian kemalangan yang berlaku bertahun-tahun yang lepas. Kenapa dia sanggup tinggalkan aku..sedangkan ketika itu aku masih kecil lagi. Kenapa dia lari? kenapa? kenapa?!!

Air mataku kian berlinangan melihat sepasang suami isteri memegang tangan anaknya. Aku tidak dapat kecapi kebahagian sebegitu. Aku cemburu. Hari ini hari ke dua aku merempat di luar. Aku telah mendapatkan satu dokumen file prihal keluargaku sebelum ni. Duit yang aku terima semenangnya aku simpan lagi kerana aku tahu perkara ini akan berlaku. Bakinya masih banyak. Dalam file tu menunjukkan rumahku yang tidak tahu siapa yang menghuninya ataupun telah menjadi rumah tinggalan berada di Teluk Intan Perak. Tiket bas ke Teluk Intan telahpun di beli. Hanya menunggu masa untuk bertolak sahaja.

Dalam bas. Tidak putus-putus aku berdoa agar impianku bertemu dengan abang kandungku dan saudara terdekat akan tercapai. Bas berhenti kerana pemandu yang berbangsa india itu memberi peluang kepada para penumpang muslim untuk bersolat subuh.. ketika sujud..hanya ini sahaja yang aku pohonkan semenjak umurku 8 tahun..dan itulah yang di didik di yayasan itu Ya Allah Ya Tuhanku, aku berserah kepadamu sepenuh jiwa dan ragaku..aku mohon kepadamu Ya Allah, kau tempatkanlah ibuku,ayahku,kakakku bersama orang-orang beriman. Kasihanilah mereka seperti mana mereka mengasihaniku ketika kecil.. Aku tidak dapat merasakan adanya keluarga seperti orang lain dan aku bersyukur kerana kau lebih menyayangi mereka dari aku. ...air mataku kian berlinangan...

Perjalanan diteruskan.. Setelah 2 jam setengah telah berlalu..Lokasiku kian hampir.. Teksi kini menjadi pilihanku untuk meneruskan misi utamaku.. Aku menunjukkan alamat yang tertera di file tersebut kepada pemandu teksi tersebut. Nama pemandu tersebut Hassan..dan orang yang mengenalinya menggelarkannya Pak Hassan.. Ramah orangnya. Pak Hassan menceritakan bahawa pada satu ketika dahulu, ada seorang lelaki telah membunuh diri akibat tekanan yang dihadapi kerana kematian keluarganya dalam satu kemalangan. Sehingga kini punca kemalangan masih lagi tidak di ketahui dan ada yang menyatakan dalam kemalangan ada lagi anaknya yang masih hidup selain abangnya. Ketika ku mendengar apa yang Pak Hassan ceritakan..hatiku tersentap. Lidahku kelu untuk menggeluarkan sebarang kata. Airmataku kian berlinangan. Aku berdoa kepadaMu Ya Allah agar apa yang diceritakan Pak Hassan bukan kejadian yang menimpa diriku. Jika betul ini berlaku, aku kini sebatang kera.

Destinasi yangku tuju telah pun sampai. Aku kena berjalan selama 10 minit untuk ke alamat yang tertera di file tersebut. Dalam perjalanan tersebut, aku hanya mampu beristifar sahaja. Langkahku kian laju kerana perasaan ingin tahuku kian menguasai diri.. Aku dapat merasakan bahawa rumah di selekoh jalan itulah rumah yang tertulis di file ini. Aku mencepatkan langkahku menuju rumah itu. Akan tetapi rumah itu usang. Tiada siapa yang menjaganya. Perasaanku kian tidak sedap. Aku melihat sekitar kawasan rumah tersebut. "Assalamualaikum dik..apa yang kamu carikan di sekitar rumah ni?" sapaan seorang lelaki tua yang umurnya mungkin mencecah 65 tahun. "Tidak ada apa-apa pakcik....pakcik tahu ini rumah siapa?"soalku..

"Ini rumah keluarga Pak Hariss..tetapi keluarganya semua dah meninggal disebabkan kemalangan yang terok tak silap pak cik..dan ada yang masih hidup dalam kemalangan tersebut. Abangnya dan adiknya...tapi.......abangnya dah meninggal sebab bunuh diri. Orang kampung cakap dia bunuh diri sebab tertekan kerana keluarganya sudah tiada dan lagipun semenjak kemalangan tu..abangnya kurang siuman...adiknya pula dengar cita dihanyar ke rmuah yayasan anak yatim..pakcik pon tak beberapa pastilah..dan keluarga terdekat dia pon pakcik tak tahu hilang tah kemana kerana dulu ketika kemalangan itu terjadi..rajin juga mereka jengok-jengok rumah ni..tapi semenjak kematian abangnya itu..batang hidung pon tak nampak".

Hati aku ibarat dipanah petir...air mataku kian berlinangan...aku tidak dapat menahan perasaanku... aku berlutut di tanah yang gersang itu dan terus menangis. Lelaki tua itu mendapatkan aku..dan bertanyakan kepadaku kenapa ni..."Pakcik sebenarnya sayalah anak lelaki yang masih hidup..kenapa abang sanggup tinggalkan saya..??kenapa?"esakkanku kian kuat..hanya Allah SWT sahaja tahu perasaanku ketika itu,"Sabarlah nak..ni semua dugaan Ilahi..yang hidup pasti akan mati...itulah fitrah makluk Allah..tidak akan lari dari kitaran tu wahai anak. Pakcik akan panggilkan orang kampung untuk baiki rumah ni,bersihkan rumah ni..agar kamu dapat duduk di sini..dan menjaga harta pusaka tinggalan keluarga kamu"..

"Terima kasih pakcik"...
"sekarang kamu duduk dengan pakcik dulu ya.."pelawa pakcik..

setelah tiga hari aku duduk bersama pakcik.. Rumah tinggalan keluarga telahpun siap dibaiki untuk didiami..Aku mengambil keputusan untuk duduk di situ terus. Azan Isyak telahpun berkumandang. Aku mengambil keputusan untuk menyegerakan solatku.......ketikaku sujud kepadamu Ya Allah....


BERITA TERKINI..
seorang remaja telah meninggal dunia akibat rumah yang di diaminya telah dilanggar oleh sebuah traller dengan muatan yang berisi logam. Rumah yang terletak di selekoh iti telah dirempuh dengan teruk sekali. Remaja yang meninggal itu meninggal dalam keadaan badannya masih bersujud. Pemandu treller ditahan kerana memandu dalam keadaan mabuk.



-THE END-


karya,

syazeone

Saturday, November 14, 2009

[Cerpen] Insan bernama Kasih

Awan mendung masih menutupi bumi ciptaan Ilahi. Mataku masih lagi menghadap jendela melihat kebesaran Ilahi. Angin sepoi-sepoi bahasa menghembus tudungku. Fikiranku mula melayang mengenang kisah dahulu walaupun kini ku berada di Jordan.

Nama aku Intan Nur Kasih. Arwah ibu yang bagi nama itu sebelum sempat aku mencecah umur satu tahun. Ibu meninggal sebab ibu mempunyai komplikasi buah pinggang yang kritikal. Aku duduk dengan ayah dan kakak ku selama ibu meninggalkan kami. Ayah berkerja sebagai C.E.O dalam sebuah syarikat terkemuka. Walaupun kedudukan kewangan keluarga kami stabil, cinta ayah pada ibu masih tidak lekang lagi walaupun ibu telah meninggalkan kami 5 tahun yang lalu. Sebab itulah ayah tidak ingin mencari wanita lain. Aku kagum melihat ketabahan ayah menyara aku dan kakak serta mendidik kami dengan didikan agama yang mantap sekali...





Setelah mendapat keputusan UPSR dan UPSRA, alhamdulillah dengan izinNya aku mendapat keputusan yang melayakkan diriku tergolng dalam pelajar bijak pandai. Ketiga-tiga tawaran ke Sekolah Berasrama Penuh, Maktab Rendah Sains Mara dan Sekolah Agama yakni sekolah Maahad. Ayahku menghantarku ke Sekolah Maahad kerana ayahku ingin melihat aku berada dalam keadaan orang yang mempunyai agama. Aku rela dengan keputusan ayah. Ibu mesti suka kalau dia tahu keputusan cemerlangku dalam UPSR dan UPSRA. Ayah juga ingin melihatku menjadi insan yang berjaya di dunia serta akhirat. Kakak pula merupakan pelajar di Universiti Islam Antarabangsa. Akak kini mengamil kursus Bachelor in Islamic Revealed Knowledge. Aku ingin menjadi seperti akak dan aku tak mahu menghampakan harapan akak dan ayah terhadap ku. Ibu adik akan tunjukkan kebolehan adik pada ibu. Adik sayang dan rindu sangat dekat ibu. Aku berkata bersendirian sambil tanganku meraba-raba pusara ibuku untuk mencabut rumput2 yang liar yang tidak berputus asa sentiasa tumbuh. Air mataku mengalir sambil tanganku memengang batu nisan di pusara ibu. Cintaku pada ibu masih bernyala di sanubariku walau aku tidak pernah menatap wajahmu wahai ibu. Aku juga rela dengan ketentuan Ilahi keran Dia lebih menyanyagimu.





Kini aku sudahpun berada di Universiti of Jordan. Aku mengambil bahagian syariah di sana. Pelbagai liku-liku hidupku di sini. Setiap pagi rutin harianku selepas solat subuh. Akan ku sedekahi ibuku dengan surah Yassin. Setiap kali aku membacanya air mataku pasti berlinangan. Aku bersyukur kerana dengan izinNya aku masih lagi berbakti untuk ibuku dengan sedekahku yang tidak seberapa ini. Ayah makin tua dan kini ayah di duduk dengan kakak. Kakak pula kini menjadi pensyarah di salah sebuah universiti terkemuka di tanah air bagi mencurahkan ilmu yang diberikan Ilahi pada orang lain. Mulianya kakakku ini.

Wasiat ibu masih ku pegang di tanganku. Dan aku sudahpun menghafal isi kandungannya kerana aku kerap kali membacanya apabila merinduinya.
Ibu sayang ayah,Ibu sayang kakak dan ibu sayang Kasih. Ibu minta maaf sebab ibu tak dapat menjaga Kasih. Ibu sayang kasih dan ibu juga teringin nak melihat anak ibu membesar dengan kasih sayang seorang ibu. Ibu harap kakak dan kasih jaga ayah elok-elok.. jangan melawan kata ayah, jangan tinggal solat, puasa pun sama. yang penting jaga hubungan Allah dan sesama manusia. Ibu teringin nak melihat anak2 ibu menjadi orang yang menegakkan agama Allah. Peliharalah maruah mu, peliharalah auratmu, peliharalah tingkah lakumu, peliharalah tutur katamu wahai anak2ku....Ibu berdoa agar anak2 ibu dipanjangkan umur dan bertemu dengan lelaki yang soleh untuk mendidik kamu berdua menjadi isteri yang solehah..........

Doa ibu telah termakbul untuk kakak.. Kakak di panjangkan jodoh dengan seorang ustaz yang mengajar di sekolah memenagah agama dan merupakan pengetua sekolah tersebut. Orangnya yang warak serta lembut budi perkertinya. Kakak tertarik kepadanya kerana wajahnya yang mempunyai nur yang luar biasa dan ustaz tersebut yang merupakan abang ipar aku merupakan anak yatim piatu sejak kecil lagi.


Aku masih mencari2 jodohku.. Tiap2 malam selepas solat isyak..aku melakukan solat sunat hajat agar permintaan ibuku terlaksana..akan tetapi..bayangan lelaki tersebut masih lagi belum ditemui... Tiada dalam diriku erti berputus asa...
setelah tamat pengajian.. Aku bergegas pulang ke Malaysia kerana aku mendapat berita bahawa ayah dalam keadaan koma selepas pembedahan jantung dijalankan. Dalam perjalanan ku ke Hospital. Aku mendapat panggilan dari kakakku...

Assalamualaikum Kasih...cepat ayah tengah nazak nieh....dia asyik sebut nama kasih je...cepat datang!!pangilan terus dimatikan dan air mataku kian membasahi pipi....Aku memberitahu pemandu teksi tersebut agar pandu dengan laju agar sempat aku temui ayahku. Dalam hatiku tidak berputus-putus memohon doa agar aku sempat bertemu dengan ayah yang mungkin untuk kali terakhir. Aku beristir kerana berfikiran sebegitu..dan terus aku berdoa dan berdoa...

Setelah sampai di hospital..aku terus melangkah keluar dari teksi menuju ke destinasiku.. Aku telah letakkan duit RM50.00 di belakang tempat duduk. Aku tahu bahawa tambang hanya RM42 ringgit..dan yang selebihnya niatku sedekah untuk pakcik tersebut. Setelah aku sampai di bilik ayahku.. Alhamdulillah Allah SWT masih memanjangkan umurnya untuk aku bersua dengannya.. Ayah membisikan aku sesuatu..."ayah....ti.....galkan...su.......rat...untuk ka...sih......di la...ci......bi...lik a....yah...aku tidak putus-putus membisikan mengucap di telinga ayah sambil mendengar kata-katanya.. Dan itulah kali terakhir aku mendengar suara insan yang bergelar ayah yang selama ini telah banyak berjasa kepada kakak dan juga kepada aku. Aku bersyukur kerana diberi ayah yang mengajarku dan menyuruhku mementingkan didikan yang berunsurkan agama Allah.. Air mataku tidak dapat di tanggung.. Kakakku memeluk ku sambil aku memeluk tubuh kaku ayahku yang tidak bernyawa lagi dengan tagisan kepiluan..Tidak terkira aku mengucup pipi dan dahi ayahku buat kali terakhir.


Setelah selesai pengubumian ayahku.. Aku teringat tentang surat yang ditinggalkan ayah dibilik ayah di rumah kakak. Aku terus bergegas ke rumah melihat surat yang ditinggalkan arwah ayah..
Kasih...ayah tahu kamu sebuk menimba ilmu untuk berbakti di jalan Allah..Ayah rindu kat kamu kasih..surat-surat yang dikirimkan masih lagi ayah simpan dalam almari baju ayah...itu sahaja cara ayah melepaskan rindu ayah dengan menulis surat kembali kepadamu....ayah ada satu benda yang ingin sampaikan....ingat tak wasiat yang ibu.......bertemu dengan lelaki yang soleh untuk mendidik kamu berdua menjadi isteri yang solehah......ayah dah temui insan ini untuk kamu...ayah rasa sesuai sangat dengan kamu....dia merupakan ustaz di sekolah rendah sahaja...dia bukan dalam golongan kaya....dan dia juga merupakan imam di masjid di kampungnya...orangnya baik..dan ilmu agamanya juga tinggi..dia menunggu kamu wahai Kasih....dia pernah berjumpa dengan ayah dan menceritakan hajatnya untuk menikahi kamu....dia kenal kamu dari ibunya yang mengajar kamu di Maahad dahulu...guru kegemaran kamu wahai Kasih yakni Puan Aisyah Humairah yang mengajar kamu bahasa Arab tinggi dahulu...ketika dia berjumpa dengan ayah untuk menyampaikan hajatnya itu...kamu masih lagi di Jordan...dan itu juga merupakan hajat ibunya untuk mengahwinkan kamu dengan anaknya.. Kini Puan Aisyah Humairah telah dijemput Ilahi akibat kemalangan...jadi ayah harap kamu akan tunaikan impian...bonda kamu,ayah serta bonda Syahir.....


aku memang rapat dengan Puan Aisyah Humairah kerana dia ibarat seperti ibuku walaupun aku tidak pernah merasa mempunyai ibu... Air mataku melimpahi pipiku kembali kerana aku berasa berterima kasih kerana dia sudi menjadi ibuku angkatku sepanjang aku di Maahad dahulu.....Alamat lelaki tersebut telah pun ayah tulis dalam surat tersebut..Keesokkan harinya..aku bergegas dengan ditemani kakak dan abang ipar aku untuk bertemu dengan lelaki yang bernama Syahir tersebut.... Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Perak mengambil masa lebih kurang tiga jam setengah...

Destinasi yang dituju telahpun sampai...."Assalamualaikum.....ada orang tak?", suara yang lantang dihulurkan oleh Jamil yakni suami kakak ku kepada tuan rumah alamat...
"Walaikumusalam...."...Muncullah seorang jejaka yang memakai kopiah serta berjubah hitam....kulitnya kuning langsat..wajahnya mempunyai nur yang tersendiri..Mataku bertembung dengan matanya....Cepat-cepat aku mengalihkan pandangan dan banyak-banyak beristifar...."inikah orangnya",monolog hatiku.. Pakaian yang aku pakai juga jubah berwarna hitam...dan kini hatiku semakin berdebar-debar..... Kian berdebar hatiku..makin banyaklah istifarku kepada Ilahi.... "ini Syahir ke?" soal Jamil dengan ramah sekali...Syahir yang menghampiri suami kakak menyambut salam sambil berpelukan..."ya saya Jamil..." dengan senyuman yang manis dilemparkan kepada suami kakak...

"Betullah inilah orangnya..." Jamil berkata kepada isterinya.. dan kakak hanya mengangguk sahaja..."Macam ni..kami datang nak menikahkan kamu dengan adik ipar saya ni...Intan Nur Kasih namanya...".. Syahir hanya melemparkan senyuman tanda setuju...


Akhirnya..impan 3 orang yakni bonda...ayahnda..dan bonda syahir terlaksana dengan izinNya...kini aku merupakan pensyarah seperti kakak ku...aku mempunyai 2 orang anak hasil perkahwinan dengan suami tercinta yakni Syahir... Hidupku kian berseri lagi dengan tercurahnya cinta kepada Ilahi....aku masih mengamalkan rutin harian..menyedekahkan yassin tiap-tiap hari kepada kedua ibu bapaku dan ibu dan ayah mentuaku....

karya,

syazeone

Friday, November 13, 2009

selamat tinggal 2009..

assalamualaikum pembuka kata...

haha!! akhirnya...penantian membuahkan hasil...pereksa sudah habis..cuti panjang pown datang kembali...


mcm2 perkare yang dah berlaku kat dalam hidup aq selama aq pindah kat sek baru aq nieh..rase mcm baru jerk masok sek nieh..pew2 pown i really miss all my great friends..walau pown korg kadang2 mmg menyakitkan hatikuh nieh..haha!!

firstly aq nk ucapkan time kasih kat kawan2 aq yang sudi kawan ngn insan yang lemah nieh..ngheee!!walau pown kekadang perangai korg bapak r pelik....

to faiz zakaria....you r only one my best friend at smt sepang...best kenal ngn ko...ko memahami aq la...susah cari kawan mcm ko...walaupown ko nieh slalu lengah2kan masa..haha!! da r suke fly..hhaha!! and best giler dok sebelah ko sbb...ko asyik kene marah jerk ngn ckgu..lagi2 ngn ckgu sejarah....kene attack tido..haaha!!!

to syafiq sabiran.....ko the best leader!! hah!!ustaz yang mmg selalu menegakkan agama Allah...dan sentiasa mentarbiahkan org dgn ilmu2 agama..yang mmg kiterorg nieh agak jahil...mcm2 aq tau dari ko...and the best word yang ko cakap and x pernah seumur hidup aq ketua kelas cakap ialah "semua kemas"..hahha!! org semua bangun..hhaha!! and walaupown muke ko 2 selalu je ketat...sentiasa la wat senaman muke..dapat la senyum mcm aq..haha!!

to ruzaini....haha ko la kawan aq yang jowo deh..haah!!wak ruzaini....haha...wak ko mmg hebat ngn tomoi..hah!!menggelabah jerk...pe2 pown aq kagum ngn add math ko..haha!! power!! aq x tau la org jawe makan pe sampai add math 2 aq tgok ko wat senang jerk...yang aq nieh terkial2...hebat2....tanpa ko x dek r barang wakaf..haha!!

to zul hafiz...haha...ko mmg selalu minta makanan..hhahah..bdk kacuk pakistan..rambut perang and tinggi..haha!! ko plak menggelabah jerk tiap2 hari eh..haha!! pe2 pown aq suke ko punyer seluar mikel jekson 2..haha!!igat ko ingat mikel jekson!! hahaha

to naim mok2..haha!! aq sakit hati gilerk ngn ko....ape masalah ko pown x tau..always x puas hati ngn aq..haha!! kalo la aq besar lagi pada ko..abes aq buli ko..haha!! slamat ko lg besar...haha!!hurm...nasihat aq kat ko..jage hubungan sesama manusia 2 pown penting jgak slain jaga hubungan ngn Allah....nieh dok sakitkan hati org sepanjang maserk jer..haha!! x elowk ma!!

to hilmi....aq terus terang kekandang aq mmg sakit hati ngn ko..ngeee!! yerla aq wat aderk je yang salah...huhuuu..pe2 pown aq nk ucap time kasih ko slalu bg aq nasihat...walau nasihat ko bg 2 makan dalam jerk ayatnyerkk...so whatt..hahahha..

to arif paan...ko x yah la nk dok bergosip2 ngn teacher 2...ish3...and kalo dah suke kat minah 2 suke jelah..hang p rebowt ngn faiz 2 wat pe..haha!! ish..guro2..pe2 pown best kawan ngn ko..walau pe pown kekuarengan ko..aq time ko seadenyerk!!hahaa

to salam...haha...ko kene banyak bersabor..walau org kutok ko ke buli ko ke...aq still back up ko nyerk..downt worry..haha!! walaupown ko kuat senyom..hehe..and i proud of 2..coz physic ko la!! kagom aq!! ye..Kalau ko usaha..Allah akan bagi..downt worry yeah!!

to bot a.k.a hakim...hurgh!!! aq panas hati ngn ko..sehari x sakit kan hati org x sah..dan sehari x wat org gelak x sah..haha!! aq maafkan ko walaupown hati nieh ko cincang2 ngn parang..haha..jage skit hati org 2..okeyh!!

kepada kawan2 yang aq x sebowt lagi..haha!! nanti2 jerk la eh aq sambong...daaaa!!
assalamualaikum,..

Saturday, October 17, 2009

[Cerpen]Kasih Seorang Isteri

Matahari kian menampakkan wajahnya di ufuk timur. Bumi masih lagi lebat dek hujan renyai yang telah beransur meninggalkan kesannya. Seperti biasa aku akan mencari rezeki untuk menampung keperluan hidupku yang tidak seberapa ini. Isteriku turut membantu dalam mencari rezeki kerana jika aku bertungkus lumus pun masih tidak dapat memberi pembelanjaan persekolahan anak-anak. Aku berkerja di salah sebuah syarikat terkemuka di ibu kota. Akan tetapi kesemua kerja yang aku lakukan ada udang di sebalik batu. Isteriku tidak mengetahui perkara ini dan telah lama aku simpankan agar rahsia ini terus terkubur dek pandangan isteriku.

Aku merupakan seorang yang suka melakukan hubungan seks bebas dengan seorang wanita di luar sana tanpa memikirkan sedikit pun dosa. Isteriku yang sentasa menunggu kepulanganku sehinggakan tertidur di atas sofa ruang tamu menanti kepulangan ku. Ada satu ketika aku pulang pada pukul 3.30 pagi dan isteriku tertidur di hapadan pintu rumah. Akan tetapi perasaan sebersalah atau kesian langsung tidak terlintas di hatiku. Wang yang aku miliki sentiasa habis kerana aku laburkan kepada wanita wanita itu luar sana. Rahsia ini masih dalam keadaan tersimpan rapi kerana aku sentiasa berhati-hati agar orang sekeliling tidak tahu akan prihal ini.

Aku masih lagi dengan sikap dulu tanpa memikirkan dosa dalam hidup aku. Yang aku tahu adalah kegembiraan yang sementara yang aku kejar-kejarkan tanpa memikirkan langsung siapa Penciptaku Yang Maha Esa dan orang yang sentiasa menyayangiku. Hidupku ibarat layang-layang kerana tidak langsung mempunyai hala tuju yang sebenar dan diredhaiNya. Setiap pagi sebelum aku berkerja, isteriku bertungkus lumus menyiapkan sarapan untuk aku terutamanya dan anak-anak. Tetapi aku langsung tidak menyentuh sedikit pun makanan yang telah dihidangkan dan hanya meminum sedeguk air kopi yang telah dibancuhnya hanya kerana ingin menjaga hatinya. Isteriku langsung tidak kesah kerana dia memahami situasi aku yang sentiasa sibuk. Dia hanya melemparkan senyuman yang mesra agar aku bersemangat untuk berkerja. Dari awal pagi lagi dia telah pun bangun untuk strikar baju aku, sidai baju aku dan anak-anak dan seterusnya sebelum dia pergi ke melakukan perkerjaan sendiri iaitu menerima tempahan jahitan baju kurung dan melayu demi menampung kos barang dapur kerana jika diharapkan gaji aku, sudah tentu rumah itu akan disita dek hutang-hutang yang masih lagi tidak dilangsaikan.

Isteriku masih lagi tidak mengetahui perkara terkutuk yang aku lakukan. Anak-anakku sudah tentu tidak akan memahami kerana mereka masih lagi di bawah umur. Sehinggakan pada suatu petang yang tenang, rumahku diketuk dengan bertalu-talu secara tidak langsung memecah suasana hening pada petang itu. Ketika itu aku masih baring di atas sofa sambil menonton tv sedangkan isteriku masih lagi duduk di atas kerusi meja jahit untuk menyiapkan baju-baju yang harus disiapkan tempahannya. Pintu itu masih lagi diketuk bertalu-talu. Aku langsung tidak mengendahkan lagi menguatkan suara di tv itu sendiri. Isteriku yang sebuk dek urusannya meninggalakn sementara kerjanya itu. Isteriku yang sibuk dengan urusannya itu ke hadapan ruang tamu untuk membuka pintu. Ketika membuka pintu, aku hanya menjeling-jelingkan mata melihat siapa yang membuat kecoh pada hari minggu itu. Dilihatnya perempuan yang kian saran mengandung sedang teresak-esak menangis sambil memegang perutnya yang menunggu masa untuk melahirkan anaknya itu. Isteriku cepat mendakap wanita misteri itu masuk ke rumah. Ketika wanita itu melangkah masuk, aku terkejut melihat kehadirannya itu. Jantungku masih berdegup kencang melihat wanita itu. Wanita itu hanya memandang sinis kearah aku sambil air matanya tidak terhenti-henti mencurah-curah ke pipi.

Isteriku yang membawa segelas air kosong kepadanya menasihati wanita itu bersabar seketika dan isteriku dalam keadaan curiga apabila wanita itu datang. Akan tetapi dia tidak langsung bersangka buruk terhadap wanita itu. Sejurus isteriku datang membawa air. Aku melangkah masuk ke dalam bilik. Akhirnya segala rahsiaku kini terbongkar. Wanita itu telah mengandungkan anak aku. Isteriku terkejut apabila mendengar ceritanya. Wanita yang telah bertaubat itu meminta izin dan meminta kepada isteriku agar dia dikahwini suaminya dan berharap agar isteriku boleh menerima bakal madunya itu. Isteriku tergamam apabila mendengar kata-kata wanita itu. Demi menjaga maruah wanita itu dan terutama aku. Isteriku merelakan dirinya dimadukan. Perkahwinan dengan wanita itu pada mulanya dipersoalkan segelintir pihak kini tiada siapa yang ingin mengambil tahu. Aku telahpun bertaubat dengan segala yang telah aku lakukan ketika diriku dalam keadaan jahil ketika dahulu. Kini aku telahpun mempunyai dua isteri. Isteri yang pertamaku menerima aku berkahwin lagi atas kerelaan dan kasihnya terhadapku. Kini perniagaan jahitan yang diusahakan oleh isteri pertama ku dibantu oleh isteri kedua ku secara tidak langsung dapat mengstabilkan ekonomi keluargaku.

Kini aku tidak mengamalkan perkara-perkara yang hina itu lagi. Aku kian menghabiskan masa aku di rumah dengan anak-anak setelah habis berkerja. Bila dikenagkan kembali aku berasa menyesal yang teramat kerana tidak langsung memikirkan kasih seorang isteri terhadapku selama ini. Kini sudah tiba masanya untuk aku membalas balik kasih yang dicurahkan kepadaku walaupun kini aku beristeri dua dan aku harus adil dalam soal kasih ini terhadap kedua-dua isteriku. Aku akan tetap mengenang kasihmu ketika ku jahil dan kini sudah masanya aku mencurahkan kasih terhadapmu wahai isteriku...


Pengajaran:
kita seharusnya sentiasa bersyukur atas kasih sayang yang telah dilempakan oleh Allah S.W.T kepada kita dan perlulah kita menghargai kasih yang telah dicurahkan kepada kita..dan seharusnya kita perlu menjaga hati seseorang agar kita sentiasa disenangi..inssyaAllah..
sekian...
Cerita ini tiada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia.
ambillah iktibar dari cerita ini agar kita sentiasa dirahmatiNya..inssyaAllah..
karya saya,

syazeone

Havoc Post!!!

My Emotion (Apabila Saya..)

Apabila Saya Mengharapkan sesuatu.. MyEm0.Com Apabila Saya Menyelesaikan Sesuatu Kerja.. MyEm0.Com Apabila Saya Menanamkan Azam Dalam Diri.. MyEm0.Com Apabila Saya Berasa Hairan.. MyEm0.Com Apabila Saya Nampak Sinar Harapan.. MyEm0.Com Apabila Saya Marah.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa Bersalah.. MyEm0.Com Apabila Saya Sedih.. MyEm0.Com Apabila Saya Terkejut.. MyEm0.Com Apabila Saya Selsema.. MyEm0.Com Apabila Saya Merasa Segan.. MyEm0.Com Apabila Saya Kecewa.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa X tau.. MyEm0.Com Apabila Saya Dipaksa Gelak.. MyEm0.Com