Followers

Sunday, June 7, 2009

Erti persahabatan bagi diriku


Erti Persahabatan

Persahabatan ibarat hitam dan putih,
ada yang membawa ke arah kebaikan dan ada yang sebaliknya,
Hidup tanpa sahabat, ibarat hidup di dunia sendiri,
fitrah manusia untuk mempunyai sahabat tidak penah lari.

Persahabatan bagiku kadang kala perit untuk menerima dan adakalanya mudah untuk diterima,
Manusia... x pernah lari untuk melakukan kesilapan tetapi keinsafan yang membuatkan seseorang itu mempunyai hati ataupun sebaliknya..

Sahabat tidak akan berpisah dalam kesenangan atau kepayahan,
akan tetapi sahabat masa kini hanya mementingkan diri sendiri..adakah benar apa yang saya cakap?? mungkin tidak semua yang melakukan sebegitu..

Sahabat juga merupakan penasihat bagi kita,
apabila kita melakukan kemungkaran..sudah semestinya dia mencegahnya,
sesungguhnya mencegah kemungkaran itu wajib bagi setiap umat islam.

Sahabat juga merupakan pendorong bagi kita,
pendorong kita kearah kebaikan bukan keburukan,

Sahabat juga merupakan saudara kita,
sahabat mestilah hidup bersaudara bukan kawan makan kawan,
tidak hairanlah susah untuk mencari sebutir mutiara bernama sahabat

Sahabat juga berani berpisah kerana kebenaran,
sesungguhnya kejayaan berpihak kepada kebenaran


Adakah anda mempunyai sahabat? ataupun anda hanya mempunyai kenalan semata-mata?
sesungguhnya sahabat yang sejati ialah sahabat yang sentiasa mendoakan kita,
ini dikatakan sahabat dunia dan akhirat dan bukan membawa kita kearah kemusnahan akhlak dan akidah kita sebagai seorang yang beragama islam.

Sesungguhnya islam tidak pernah mengajak kita untuk melakukan keburukan..

1 comment:

Havoc Post!!!

My Emotion (Apabila Saya..)

Apabila Saya Mengharapkan sesuatu.. MyEm0.Com Apabila Saya Menyelesaikan Sesuatu Kerja.. MyEm0.Com Apabila Saya Menanamkan Azam Dalam Diri.. MyEm0.Com Apabila Saya Berasa Hairan.. MyEm0.Com Apabila Saya Nampak Sinar Harapan.. MyEm0.Com Apabila Saya Marah.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa Bersalah.. MyEm0.Com Apabila Saya Sedih.. MyEm0.Com Apabila Saya Terkejut.. MyEm0.Com Apabila Saya Selsema.. MyEm0.Com Apabila Saya Merasa Segan.. MyEm0.Com Apabila Saya Kecewa.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa X tau.. MyEm0.Com Apabila Saya Dipaksa Gelak.. MyEm0.Com