Followers

Friday, March 19, 2010

aku dulu dan kini



Aku dulu dan Kini....
aku dulu..tidak mengenal erti cinta sebenar
aku kini..merasa indah mempunyai cinta sebenar
aku dulu..sebuk mencari cinta duniawi
aku kini..sebuk mencari cinta hakiki
aku dulu..tidak mengerti halal dan haram
aku kini..ingin cuba membeza halal dan haram
aku dulu..hina dan keji
aku kini..mencari penyuci hati
aku dulu..pahala dosa apa mengerti
aku kini..memilih yang hakiki..
aku dulu..mempunyai hati yang gelap
aku kini..disuluh cahaya keimanan pada yang gelap
aku dulu..aku dahulu
aku kini..aku kini
dengan izinNya..aku begini
dengan izinNya..aku dahulu
Hidupku berubah kerana dengan IzinNya bukan aku..
Aku bersyukur kerana dengan IzinNya aku berubah..
dan aku berharap kamu gembira dengan perubahanku
kerana ini terbaik untukku..dan terbaik untukmu..
nurkilan dariku..untuk dirimu....





Air mataku mengalir bila membaca nukilan ini semula..Sungguh Allah SWT Maha Berkuasa..

Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak sesuatu, maka Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah!" Lalu jadilah ia."
[Al Baqarah:117]



Hidayah yang dikurniakan kepadaku amat bernilai sungguh pun dikumpulkan seribu orang kaya...nescaya tidak mampu untu membeli hidayah..kerana hidayah ini milik Allah untuk hambaNya yang bertuah. Aku tidak sangka seawal umurku hidayah ini telah hinggap ke segenap hidupku..


--------------------------------------------------------------





"Weh Jamal..jom keluar..boring la duduk rumah je...bukan buat pe pun...". Shah mengajakku keluar..mungkin dia ingin mengajakku menonton wayang...

"Jomlah..aku pun boring terperap kat rumah je..mak ayah aku tu..tak habis-habis suruh aku belajar..dah aku tak nak menghadap buku..yang nak di paksa pehal..geram je aku seh...".

Satu jam setengah aku dan Jamal serta kawan-kawan yang lain duduk menghadap skrin besar di dalam wayang tu..

Waktu zohor sudah hampir melabuhkan tirainya.. "malas aku nak solat zohor...tonggang tonggeng pon..bukan dapat pe pun..buat penat je...kawan-kawan aku pun bukan solat pun..okey je...". aku monolog berseorangan..

Maghrib telah melabuhkan tirainya...aku kepenatan bersuka ria bersama teman-teman.. Itulah salah satu caraku untuk menghilangkan strees belajar..

Jam menunjukkan pukul 8 setengah malam...aku baru pulang.. "Mal!!! kau pergi mana?!! dah la keluar tak bagi tau..lepas tu balik malam-malam...apa kau nak jadi ha!!??", tengking ayahku.. Disebabkan keletihan yang teramat..aku buat tidak dengar sahaja apa yang ditegurkan..dan terus masuk ke bilik dan melabuhkan diri atas katil yang empuk.

"titt...tit...titt..tit....", nada SMS berbunyi..

lantas aku mengambil telifon bimbitku dan membaca sms yang dikirimkan...di skirn hp ku terpapar nama "sygku"..

U!!! U pergi mana ha?? u keluar x ajak i pun!! ada org ckp u keluar ngn gurl lain..betul ke? U ni syg i ke x??


setelah usai membaca msg itu..aku terus mencampakkan hpku ke atas katil...aku malas nak layan dia..banyak lagi perempuan yang boleh aku layan..bukan dia seorang je..




-----------------------------------------------------

Hidupku ibarat tidak mengenal agamaku sendiri..hanya terpapar di I/C ku Islam..kehidupanku jahil..walaupun ibu ayahku bukanlah seorang yang buta tentang agama..dan aku rasa telah puas mereka mendidik ku dengan didikan agama..tetapi......


------------------------------------------------------



PMR hampir tiba...aku seperti seorang yang tidak bersedia apa-apa untuk berperang dalam menjawab soalan.. "lantak r..tawakal jelah..apa gunanya aku ulang alik ke kelas tiap-tiap hari?!!" monolog hatiku..
Aku melihat segelintir para pelajar....bertungkus lumus di saat-saat akhir dalam menghadapi PMR..boleh dikatakan dalam tiga minggu sebelum PMR...perpustakaan sekolah hampir penuh tiap-tiap hari. Terdetik dihati untuk menyertai bersama...tetapi...

"La Mal..kalau kau belajar di last-last minit nieh bukan masuk pun..caya la cakap aku...". Kata-kata Shah bermain di mindaku... Aku melangkah kaki terus keluar dari sekolah dan terus ke Cafe Cyber seperti biasa..

Kebiasaannya..apabila balik sekolah..aku akan singgah ke Cafr Cyber untuk bermain permainan video di sana...dan selepas asar aku baru menampakkan diri di rumah..dan selepas maghrib aku akan lepak di luar bersama kawan-kawanku..



------------------------------------------------------



Hari ini aku bangun awal daripada hari-hari lain....mungkin kerana fikiranku asyik duduk berfikir tetang keputusan yang bakal aku perolehi..
Hatiku kian berdebar-debar apabila melangkah kaki ke sekolah..
"Jamal..cikgu dah banyak kali berpesan dekat kamu..ubah diri kamu tuh...tengok apa yang dah jadi??cikgu ingat lagi ketika kamu di tingkatan satu...keputusan peperiksaan akhir kamu sungguh cemerlang..dan kamu telah memecah rekod sekolah untuk pelajar tingkatan satu kerana kamu dapat street A dalam semua subject tapi sekarang ni....." Cikgu Khairi menambah lagi kegusaran di lubuk hatiku..
Slip keputusan peperiksaan diberikan kepadaku.

aku hanya mendapat street B....perasaan kecewaku telah hinggap di sanu bariku...

dengan result ni...aku cuba untuk melayakkan diri aku untuk pindah ke sekolah lain..yakni sekolah menengah teknik...tapi malangnya dengan membawa result street B...seperti tidak melayakkan diri untuk masuk ke sekolah itu...aku tidak putus asa...aku membuat rayuan untuk mohon di sekolah yang sama....


alhamdulilah...Allah mengizinkanku untuk menempatkkan diri di sekolah sana.
Perasanku ingin memajukan diri dan mengubah diri semakin membara..sebelum ini bila direnungkan semula...aku hanya mementingkan duniawi tanpa memikirkan ukhrowi...

pernah aku mendengar ceramah dari penceramah terkemuka..berkata bahawa "Hidup kita ibarat menaiki kenderaan...cermin depan kereta itu ukhrowi kita dan cermin kiri dan kanan kita duniawi kita..kita sekarang ni menuji ukhrowi dan tidak lupa untuk melihat cermin kanan serta kiri untuk keselamatan kita yakni duniawi..kiranya duniawi perlulah seimbang dengan ukhrowi..."

aku yakin dengan pemindahak ke sekolah baru ini..aku akan berubah..



Aku gembira duduk di sekolah ini..walau sekolah ni bukan sekolah agama...tetapi tarbiah yang diajari di sini...cukup sempura bagi seorang yang berfikir..sebelum ni aku tidak pernah mendampingi pelajar-pelajar sekolah agama..tidak pernah aku mendampingi pelajar yang lebih mengerti tentang islam..dan sekolah ini telah menguatkan ukhuwah islamiah antara aku dan sahabat-sahabat lain..

akan tetapi...satu masalah yang harus aku tangani..
rakan-rakanku di sekolah yang lama..masih lagi yang hanyut dek lautan duniawi..
hidayah yang Allah berikan kepadaku...adalah lebih baik jika kawan-kawanku dapat merasa apa yang aku rasa..yakni keindahan dalam beragama..jika mereka tahu menilainya dan sedar dari lamunan duniawi ini...pasti mereka akan bahagia..inssyaAllah..


teringat kembali kepadaku satu ayat yang pernah diterangkan kepadaku oleh rakanku dalam tuntutan berdakwah...

Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk. (Q.S. An-Nahl: 125).


Dakwah adalah sesuatu yang melekat pada diri Muslim sehingga tidak ada alasan sedikit pun bagi seseorang, bahkan hanya memiliki sedikit pengetahuan yang benar dan bermanfaat, untuk menghindari dari tugas-tugas dakwah sebagaimana sabda Rasulullah SAW,

“ Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat.” (H.R Bukhari).


besarnya tanggungjawab seorang untuk berdakwah..aku berharap..tugas berdakwahku tidak akan lenyap selagi nyawa dikandung badan...moga Allah mempermudahkan urusan dakwahku..

"duhai sahabat..kembalilah ke jalan yang diredai Ilahi..moga kamu terselamat dari azab kubur dan azab api neraka" ameen...


karya, syazeone

No comments:

Post a Comment

Havoc Post!!!

My Emotion (Apabila Saya..)

Apabila Saya Mengharapkan sesuatu.. MyEm0.Com Apabila Saya Menyelesaikan Sesuatu Kerja.. MyEm0.Com Apabila Saya Menanamkan Azam Dalam Diri.. MyEm0.Com Apabila Saya Berasa Hairan.. MyEm0.Com Apabila Saya Nampak Sinar Harapan.. MyEm0.Com Apabila Saya Marah.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa Bersalah.. MyEm0.Com Apabila Saya Sedih.. MyEm0.Com Apabila Saya Terkejut.. MyEm0.Com Apabila Saya Selsema.. MyEm0.Com Apabila Saya Merasa Segan.. MyEm0.Com Apabila Saya Kecewa.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa X tau.. MyEm0.Com Apabila Saya Dipaksa Gelak.. MyEm0.Com