Followers

Sunday, September 12, 2010

Nurkilan Pagi Raya




Alhamdulillah…hari yang mungkin dinanti-nantikan oleh seluruh umat islam telah bersua muka dengan kita. Dipagi yang hening ini..perasaan kian bercampur baur..memikirkan saudara seIslam yang menderita akibat peperangan, kebuluran, kesakitan yang menyambut aidilfitri. Di sini tidak hairanlah kita bersuka ria berjumpa sanak saudara…tapi bagi yang sebatang kera? Adakah ia makin bermakna tanpa di sisi keluarga? Kita disini menjamu pelbagai juadah yang membuatkan kita tidak ringan tangan memilih juadah yang dihidangkan di depan mata…tapi bagaimana pula yang daif? Mengharapkan ehsan dari orang lain? Cuma hanya sekadar bantuan zakat menambahkan kecerian bagi mereka.. kita disini menyambut aidilfitri dengan penuh keamanan tanpa kacau bilau…tapi bagi yang mengalami peperangan? Menyambut aidilfitri dengan disulubungi perasaan takut dan sedih….kerana insan yang tidak berdosa disamping mereka pergi dahulu dijemput Ilahi.. Kita disini ada juga masih yang tidak reti bersyukur…. Dikurniakan segala nikmat…tapi tidak pernah memikirkannya… dulu kita didukung dengan kasih sayang dibelai dengan kemanjaan..dan kini kita pernah memikirkannya…ada yang sanggup menghantar ibu dan ayah ke rumah jagaan orang tua dan ada juga terus melepaskan tangan..dasar anak yang tak sedar dek untung..anak yatim sedih meratap pemergian mereka…kita gembira dengan kenikmatan hawa nafsu sehingga mengabaikan tanggungjawab kita sebagai khalifah di muka bumi ini… ingatlah wahai manusia..selagi nyawa dikandung badan..anamah sebagai khalifah masih lagi tegenggam di hati…jadi bersyukur dengan nikmat yang telah diberi Ilahi..agak kita mendapat manfaat dari syurga dan akhirat…
Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin… 10/9/2010 7.33 a.m.

No comments:

Post a Comment

Havoc Post!!!

My Emotion (Apabila Saya..)

Apabila Saya Mengharapkan sesuatu.. MyEm0.Com Apabila Saya Menyelesaikan Sesuatu Kerja.. MyEm0.Com Apabila Saya Menanamkan Azam Dalam Diri.. MyEm0.Com Apabila Saya Berasa Hairan.. MyEm0.Com Apabila Saya Nampak Sinar Harapan.. MyEm0.Com Apabila Saya Marah.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa Bersalah.. MyEm0.Com Apabila Saya Sedih.. MyEm0.Com Apabila Saya Terkejut.. MyEm0.Com Apabila Saya Selsema.. MyEm0.Com Apabila Saya Merasa Segan.. MyEm0.Com Apabila Saya Kecewa.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa X tau.. MyEm0.Com Apabila Saya Dipaksa Gelak.. MyEm0.Com