Followers

Friday, September 17, 2010

Ujian & musibah satu anugerah??





Salam 1 Ummah!!

wah detik bagi pelajar SPM kian hampir...hari ni dah tinggal 65 hari..2 belum tolak cuti,makan,minum,tidur...tah lagi berapa hari tah lagi.. saat-saat ini lah ditambahkan lagi beberapa kesulitan yang kadang kala membuatkan kita hampir jatuh dan tidak mahu bangkit mengejar sesuatu kenikmaatan dihadapan mata kita sendiri.. Setiap manusia Allah S.W.T memberi ujian yang berbeza..samaada kita mampu menghadapinya atau lari daripadanya...terpulang pada iman masing-masing...

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta. (Al-Ankabut: 2-3)

Ayat ini menunjukkan jelaslah bahawa ujian dan musibah yg Allah S.W.T kurniakan pada kita mampu memberi kekuatan yang baru pada kita untuk menempuh hari yang bakal mendatang...ini merupakan satu anugerah dari Ilahi kepada kita untuk menguji level iman kita dalam diri kita sendiri.

Ujian kita tidak lah sehebat ujian yang Allah S.W.T kurniakan kepada Para Nabi..

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Golongan yang paling kuat diuji dengan bala adalah golongan para Nabi, kemudian golongan yang mengikuti mereka dan seterusnya".

Rasulullah s.a.w. juga bersabda: "Sesungguhnya, jika Allah s.w.t. mencintai sesuatu kaum, maka mereka akan diuji. Andainya mereka redha dengan ujian tersebut, maka baginya keredhaan Allah s.w.t…"




Secara umumnya, Allah s.w.t. menimpakan bala dan musibah kepada seseorang kerana tiga sebab, sesuai dengan jenis orang yang ditimpa musibah tersebut.



Pertama: Andainya Allah s.w.t. menimpakan musibah dan bala kepada golongan musuh Allah s.w.t., dan golongan yang bersikap sombong dengan Allah s.w.t., dari kalangan orang-orang kafir dan golongan fasiq, maka ia merupakan suatu bentuk azab dan siksaan dari Allah s.w.t. yang dikenakan kepada mereka di dunia lagi.



Kedua: Andainya Allah s.w.t. menurunkan musibah kepada orang-orang mu'min yang kurang beradab di hadapan Allah s.w.t., dengan melakukan pelbagai maksiat, maka ia merupakan peringatan buat mereka supaya mereka kembali kepada Allah s.w.t., dan kembali beradab di hadrat Ilahi s.w.t. dengan mengamalkan segala suruhan dan meninggalkan segala larangan-Nya. Ia merupakan suatu kenikmatan dalam kesulitan.



Ketiga: Andainya Allah s.w.t. memberi musibah kepada golongan khawas (orang-orang soleh) atau golongan khawasul-khawas di kalangan hamba-Nya, yang sentiasa menjaga adab dengan Allah s.w.t., maka musibah tersebut merupakan pintu-pintu untuk meningkatkan darjat mereka di sisi Allah s.w.t., dengan kesabaran mereka.


konklusinya kita dapat lihat bahawa tidak seorang pun yang tidak akan dikecualikan dengan ujian-ujian yang ditetapkan Ilahi walau apa cara sekalipun...ia merupakan anugerah yang terbaik bagi Iman kita...jadi...kuatkanlah azam, kuatkanlah semangat, kuatkanlah usaha dalam menempuh segala onak duri ujian dari Ilahi sesungguhnya iman kita sedang diuji untuk mendapat tempat yang terbaik di akhirat kelak..inssyaAllah..




.

No comments:

Post a Comment

Havoc Post!!!

My Emotion (Apabila Saya..)

Apabila Saya Mengharapkan sesuatu.. MyEm0.Com Apabila Saya Menyelesaikan Sesuatu Kerja.. MyEm0.Com Apabila Saya Menanamkan Azam Dalam Diri.. MyEm0.Com Apabila Saya Berasa Hairan.. MyEm0.Com Apabila Saya Nampak Sinar Harapan.. MyEm0.Com Apabila Saya Marah.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa Bersalah.. MyEm0.Com Apabila Saya Sedih.. MyEm0.Com Apabila Saya Terkejut.. MyEm0.Com Apabila Saya Selsema.. MyEm0.Com Apabila Saya Merasa Segan.. MyEm0.Com Apabila Saya Kecewa.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa X tau.. MyEm0.Com Apabila Saya Dipaksa Gelak.. MyEm0.Com