Followers

Friday, March 19, 2010

aku dulu dan kini



Aku dulu dan Kini....
aku dulu..tidak mengenal erti cinta sebenar
aku kini..merasa indah mempunyai cinta sebenar
aku dulu..sebuk mencari cinta duniawi
aku kini..sebuk mencari cinta hakiki
aku dulu..tidak mengerti halal dan haram
aku kini..ingin cuba membeza halal dan haram
aku dulu..hina dan keji
aku kini..mencari penyuci hati
aku dulu..pahala dosa apa mengerti
aku kini..memilih yang hakiki..
aku dulu..mempunyai hati yang gelap
aku kini..disuluh cahaya keimanan pada yang gelap
aku dulu..aku dahulu
aku kini..aku kini
dengan izinNya..aku begini
dengan izinNya..aku dahulu
Hidupku berubah kerana dengan IzinNya bukan aku..
Aku bersyukur kerana dengan IzinNya aku berubah..
dan aku berharap kamu gembira dengan perubahanku
kerana ini terbaik untukku..dan terbaik untukmu..
nurkilan dariku..untuk dirimu....





Air mataku mengalir bila membaca nukilan ini semula..Sungguh Allah SWT Maha Berkuasa..

Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak sesuatu, maka Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah!" Lalu jadilah ia."
[Al Baqarah:117]



Hidayah yang dikurniakan kepadaku amat bernilai sungguh pun dikumpulkan seribu orang kaya...nescaya tidak mampu untu membeli hidayah..kerana hidayah ini milik Allah untuk hambaNya yang bertuah. Aku tidak sangka seawal umurku hidayah ini telah hinggap ke segenap hidupku..


--------------------------------------------------------------





"Weh Jamal..jom keluar..boring la duduk rumah je...bukan buat pe pun...". Shah mengajakku keluar..mungkin dia ingin mengajakku menonton wayang...

"Jomlah..aku pun boring terperap kat rumah je..mak ayah aku tu..tak habis-habis suruh aku belajar..dah aku tak nak menghadap buku..yang nak di paksa pehal..geram je aku seh...".

Satu jam setengah aku dan Jamal serta kawan-kawan yang lain duduk menghadap skrin besar di dalam wayang tu..

Waktu zohor sudah hampir melabuhkan tirainya.. "malas aku nak solat zohor...tonggang tonggeng pon..bukan dapat pe pun..buat penat je...kawan-kawan aku pun bukan solat pun..okey je...". aku monolog berseorangan..

Maghrib telah melabuhkan tirainya...aku kepenatan bersuka ria bersama teman-teman.. Itulah salah satu caraku untuk menghilangkan strees belajar..

Jam menunjukkan pukul 8 setengah malam...aku baru pulang.. "Mal!!! kau pergi mana?!! dah la keluar tak bagi tau..lepas tu balik malam-malam...apa kau nak jadi ha!!??", tengking ayahku.. Disebabkan keletihan yang teramat..aku buat tidak dengar sahaja apa yang ditegurkan..dan terus masuk ke bilik dan melabuhkan diri atas katil yang empuk.

"titt...tit...titt..tit....", nada SMS berbunyi..

lantas aku mengambil telifon bimbitku dan membaca sms yang dikirimkan...di skirn hp ku terpapar nama "sygku"..

U!!! U pergi mana ha?? u keluar x ajak i pun!! ada org ckp u keluar ngn gurl lain..betul ke? U ni syg i ke x??


setelah usai membaca msg itu..aku terus mencampakkan hpku ke atas katil...aku malas nak layan dia..banyak lagi perempuan yang boleh aku layan..bukan dia seorang je..




-----------------------------------------------------

Hidupku ibarat tidak mengenal agamaku sendiri..hanya terpapar di I/C ku Islam..kehidupanku jahil..walaupun ibu ayahku bukanlah seorang yang buta tentang agama..dan aku rasa telah puas mereka mendidik ku dengan didikan agama..tetapi......


------------------------------------------------------



PMR hampir tiba...aku seperti seorang yang tidak bersedia apa-apa untuk berperang dalam menjawab soalan.. "lantak r..tawakal jelah..apa gunanya aku ulang alik ke kelas tiap-tiap hari?!!" monolog hatiku..
Aku melihat segelintir para pelajar....bertungkus lumus di saat-saat akhir dalam menghadapi PMR..boleh dikatakan dalam tiga minggu sebelum PMR...perpustakaan sekolah hampir penuh tiap-tiap hari. Terdetik dihati untuk menyertai bersama...tetapi...

"La Mal..kalau kau belajar di last-last minit nieh bukan masuk pun..caya la cakap aku...". Kata-kata Shah bermain di mindaku... Aku melangkah kaki terus keluar dari sekolah dan terus ke Cafe Cyber seperti biasa..

Kebiasaannya..apabila balik sekolah..aku akan singgah ke Cafr Cyber untuk bermain permainan video di sana...dan selepas asar aku baru menampakkan diri di rumah..dan selepas maghrib aku akan lepak di luar bersama kawan-kawanku..



------------------------------------------------------



Hari ini aku bangun awal daripada hari-hari lain....mungkin kerana fikiranku asyik duduk berfikir tetang keputusan yang bakal aku perolehi..
Hatiku kian berdebar-debar apabila melangkah kaki ke sekolah..
"Jamal..cikgu dah banyak kali berpesan dekat kamu..ubah diri kamu tuh...tengok apa yang dah jadi??cikgu ingat lagi ketika kamu di tingkatan satu...keputusan peperiksaan akhir kamu sungguh cemerlang..dan kamu telah memecah rekod sekolah untuk pelajar tingkatan satu kerana kamu dapat street A dalam semua subject tapi sekarang ni....." Cikgu Khairi menambah lagi kegusaran di lubuk hatiku..
Slip keputusan peperiksaan diberikan kepadaku.

aku hanya mendapat street B....perasaan kecewaku telah hinggap di sanu bariku...

dengan result ni...aku cuba untuk melayakkan diri aku untuk pindah ke sekolah lain..yakni sekolah menengah teknik...tapi malangnya dengan membawa result street B...seperti tidak melayakkan diri untuk masuk ke sekolah itu...aku tidak putus asa...aku membuat rayuan untuk mohon di sekolah yang sama....


alhamdulilah...Allah mengizinkanku untuk menempatkkan diri di sekolah sana.
Perasanku ingin memajukan diri dan mengubah diri semakin membara..sebelum ini bila direnungkan semula...aku hanya mementingkan duniawi tanpa memikirkan ukhrowi...

pernah aku mendengar ceramah dari penceramah terkemuka..berkata bahawa "Hidup kita ibarat menaiki kenderaan...cermin depan kereta itu ukhrowi kita dan cermin kiri dan kanan kita duniawi kita..kita sekarang ni menuji ukhrowi dan tidak lupa untuk melihat cermin kanan serta kiri untuk keselamatan kita yakni duniawi..kiranya duniawi perlulah seimbang dengan ukhrowi..."

aku yakin dengan pemindahak ke sekolah baru ini..aku akan berubah..



Aku gembira duduk di sekolah ini..walau sekolah ni bukan sekolah agama...tetapi tarbiah yang diajari di sini...cukup sempura bagi seorang yang berfikir..sebelum ni aku tidak pernah mendampingi pelajar-pelajar sekolah agama..tidak pernah aku mendampingi pelajar yang lebih mengerti tentang islam..dan sekolah ini telah menguatkan ukhuwah islamiah antara aku dan sahabat-sahabat lain..

akan tetapi...satu masalah yang harus aku tangani..
rakan-rakanku di sekolah yang lama..masih lagi yang hanyut dek lautan duniawi..
hidayah yang Allah berikan kepadaku...adalah lebih baik jika kawan-kawanku dapat merasa apa yang aku rasa..yakni keindahan dalam beragama..jika mereka tahu menilainya dan sedar dari lamunan duniawi ini...pasti mereka akan bahagia..inssyaAllah..


teringat kembali kepadaku satu ayat yang pernah diterangkan kepadaku oleh rakanku dalam tuntutan berdakwah...

Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk. (Q.S. An-Nahl: 125).


Dakwah adalah sesuatu yang melekat pada diri Muslim sehingga tidak ada alasan sedikit pun bagi seseorang, bahkan hanya memiliki sedikit pengetahuan yang benar dan bermanfaat, untuk menghindari dari tugas-tugas dakwah sebagaimana sabda Rasulullah SAW,

“ Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat.” (H.R Bukhari).


besarnya tanggungjawab seorang untuk berdakwah..aku berharap..tugas berdakwahku tidak akan lenyap selagi nyawa dikandung badan...moga Allah mempermudahkan urusan dakwahku..

"duhai sahabat..kembalilah ke jalan yang diredai Ilahi..moga kamu terselamat dari azab kubur dan azab api neraka" ameen...


karya, syazeone

Kerajaan Khulafa Ar-Rasyidin


Pengenalan Ringkas Khulafah Ar-Rasyidin

Khalifah ialah orang yang memegang jawatan sebagai ketua negara Islam Tempoh pemerintahan Khulafah Ar-Rasyidin ialah lebih kurang 29 tahun(11-41 hijrah). Khulafah Ar-Rasyidin terdiri daripada:

i) Khalifah Abu Bakar al-Siddiq
ii) Khalifah Umar bin al-Khattab
iii) Khalifah Uthman bin Affan
iv) Khalifah Ali bin Abu Talib

Khalifah Abu Bakar

Nama: Abdullah bin Abi Qahafah
Keturunan: Bani Tamim
Gelaran: ‘As-Siddiq’ -mengakui kebenaran Rasulullah S.A.W dalam peristiwa Israk Mikraj Peribadi: Merupakan orang yang pertama memeluk islam Seorang yang jujur, pekerti baik, amanah Meninggal dunia: 23 Jamadilakhir tahun 23 Hijrah dan dimakamkan di Madinah berhampiran dengan makam Rasulullah S.A.W
Pelantikan: Rasulullah S.A.W tidak menetapkan seseorang sebagai pegganti selepas kewafatan baginda. Abu Bakar mencadangkan Umar Al-Khattab atau Ubaidah sebagai pengganti beliau selepasnya. Kedua-dua membantah lalu mereka berjabat tangan dengan Abu Bakar dan terus memberi bai’ah melantik Abu Bakar sebagai khalifah.
Sumbangan:
i)Berjaya mengatasi masalah perpecahan yang melanda masyarakat Islam selepas kewafatan Rasulullah.
ii)Mempertahankan Madinah daripada ancaman kuasa luar, iaitu kerajaan Parsi di sebelah timur dan kerajaan Rom Timur(Byzantine) di sebelah barat.

Khalifah Umar bin Al-Khattab

Nama: Umar bin al-Khattab bin Naufal
Tarikh lahir: 13 tahun selepas kelahiran Rasulullah S.A.W
Keturunan: Bani A’dy
Gelaran: ‘Al-Faruk’ pemisah antara hak dan batil. Memeluk islam pada tahun ke-6 selepas kerasulan Nabi Muhammad S.A.W
Meninggal dunia: Akhir bulan zulhijjah tahun 23 hijrah berusia 63 tahun setelah memerintah selama lebih kurang 10 tahun.
Pelantikan: Melalui wasiat yang dibuat oleh Abu Bakar bagi menggalakkan perpecahan umat. Wasiat ditulis oleh Usman bin Affan. Dipersetujui oleh seluruh umat Islam
Sumbangan:
i)Menubuhkan beberapa jabatan penting seperti Jabatan Tentera, Jabatan Polis, Jabatan Pencukaian dan Jabatan Perbendaharaan
ii)Mengembangkan pengajatan al-Quran
iii)Telah menyusun sistem ketenteraan
iv)Telah membina terusan dan tali air
v)Memperkenalkan pelbagai jenis cukai

Khalifah Uthman bin Affan

Nama: Uthman bin Affan
Tarikh lahir: 5 tahun selepas kelahiran Rasulullah
Keturunan: Bani Umaiyah
Peribadi: Dari kecil lagi terkenal dengan sifat mulia, lemah lembut, hartawan, dermawan, dan memiliki semangat jihad yang tinggi
Gelaran: ‘Zunnurain’ kerana mengahwini dua puteri Rasulullah S.A.W
Meninggal dunia: 18 Zulhijjah tahun 35 Hijrah ketika berumur 80 tahun kerana dibunuh pemberontak
Pelantikan: Semasa Khalifah Umar sakit, beliau mencadangkan 6 orang sebagai pergganti beliau iaitu Usman, Ali bi Abi Talib, Talha bin Ubaidiah, Zubair bin Awwam, Saad bin Abi Waqas dan Abdul Rahman bin Auf Tahlah, Zubair, Saad dan Abdul Rahman menarik diri daripada jawatan khalifah. Berdasarkan pendapat para sahabat dan orang ramai, Abdul Rahman bin Auf megisytiharkan Usman bin Affan sebagai khalifah.
Sumbangan:
i)Berjaya meluaskan wilayah Islam hingga ke Afghanistan, Samarland, Cyprus dan Tripoli ii)Mengukuhkan pertahanan negara dengan membina angkatan tentera laut Islam
iii)Telah mengisytiharkan sebuah naskah al-Quran yang dikenali dengan musyaf uthmani
iv)Telah membina jalan raya, jambatan dan rumah rehat
v)Memperkukuhkan peranan baitumal

Khalifah Ali bin Abi Talib

Nama: Ali bin Abi Talib bin Abdul Mutalib bin Hasyim

Tarikh lahir: 10 tahun sebelum kerasulan Nabi Muhammad S.A.W
Peribadi: Bersifat berani, tegas dan menguasai pelbagai ilmu yang mendalam.Kanak-kanak yang pertama memeluk islam
Meninggal dunia: 40 hijrah setelah memerintah selama 5 tahun
Pelantikan: Menerima jawatan Khalifah atas desakan orang ramai bagi mententeramkan pergolakan akibat pembunuhan Usman bin Affan.
Sumbangan:
i)Banyak membantu menyelesaikan masalah yang berhubungan dengan masyarakat dan undang-undang Islam
ii)Berusaha mengekalkan keharmonian dan kestabilan negara
iii)Membina markas tentera di Parsi dan sempadan Syria
iv)Mengembangkan sistem ekonomi negara

Kronologi Khulafa al-Rasyidin

632 M - Kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. Saidina Abu Bakar dilantik menjadi khalifah. Usamah mengetuai ekspedisi ke Syria. Kempen menentang Bani Tamim dan Musailimah.
633 M - Pengumpulan Al Quran bermula.
634 M - Kewafatan Saidina Abu Bakar. Saidina Umar Al-Khatab dilantik menjadi khalifah. Penaklukan Damsyik.
635 M - Penawanan Madain.
636 M - Penaklukan Syria, Mesopotamia, dan Palestin.
637 M - Mesir ditawan.
638 M - Penawanan Baitulmuqaddis oleh tentera Islam.
640 M - Kerajaan Islam Madinah mula membuat duit syiling Islam.
644 M - Saidina Umar mati syahid akibat dibunuh. Saidina Uthman Affan menjadi khalifah.
645 M - Kempen di Afrika Utara. Cyprus ditakluk.
646 M - Kempen menentang Byzantine.
647 M - Perang di laut menentang angkatan laut Byzantine. Empayar Parsi ditumpaskan.
648 M - Pemberontakan menentang pemerintahan Saidina Uthman.
656 M - Saidina Uthman wafat akibat dibunuh. Saidina Ali Abi Talib dilantik menjadi khalifah. Terjadinya Perang Jamal.
657 M - Saidina Ali memindahkan pusat pemerintahan daripada Madinah ke Kufah. Perang Siffin meletus.
659 M - Saidina Ali menawan kembali Hijaz dan Yaman daripada Muawiyah. Muawiyah mengisytiharkan dirinya sebagai khalifah Damsyik.
661 M - Saidina Ali wafat. Tamatnya pemerintahan Khulafa al-Rasyidin. Muawiyah mengasaskan Kerajaan Bani Ummaiyyah.




penulis : Assalamualaikum buat para pembaca..terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk mebaca artikal2 di blog ini.. Kembali kepada tajuk asal..kita dapat lihat usaha para sahabat dalam mengembang dan memperkukuhkan lagi kedudukan islam di pentas dunia. Banyak kejayaan telah dikecapi semasa era pemerintahan para sahabat. Jadi kita umat akhir zaman.. bilakah kita ingin bangkit semula dalam menggapai cita-cita untuk menakluk dunia seperti zaman-zaman kegemilangan islam terdahulu?? saya tinggalkan anda semua dengan potongan hadis dari Rasululullah S.A.W

Riwayat daripada Ibnu Abbas bahawa Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud:

"Pada akhir zaman nanti akan muncul golongan-golongan manusia yang berwajah manusia tetapi berhati syaitan. Mereka diibaratkan sebagai serigala buas. Hati mereka tidak mempunyai sedikit pun belas kasihan.""Mereka tidak suka menjauhi segala yang buruk dan mereka lebih suka melakukan pertumpahan darah. Kalau engkau ikut mereka, mereka akan mendekati kamu. Kalau engkau menjauhi mereka, maka mereka akan mengumpat engkau.""Apakah mereka melihatmu?"Jawab Nabi saw:"Tidak."Para sahabat bertanya:"Apakah turun wahyu kepada mereka?"Jawab Nabi saw:"Tidak."Para sahabat bertanya lagi:"Bagaimana keadaan mereka?"Nabi saw menjawab:"Seperti ulat dalam cuka."Para sahabat bertanya lagi:"Ya Rasulullah saw, bagaimana mereka menjaga agama mereka?

"Jawab Nabi saw:"Seperti bara api di tangan. Kalau diletak ia akan padam dan kalau diambil dengan tangan ia akan terbakar."


RENUNG2KANLAH WAHAI PEMUDA PEMUDI

Sunday, March 14, 2010

Kepada Lepasan SPM...


Nak jadi Aircraft Maintenance Engineering MAS??


1. Tunggu iklan tawaran iklan Malaysia Airlines pada bulan 4-5
2. Interview akan dijalankan pada bulan 6
3. Daftar akan dilakukan pada bulan 7
4. Keputusan SPM paling minima B dalam English, Mathematics and Physics


Butir-butir lain:
-pembelajaran akan berlangsung selama 5 tahun yakni 3 tahun untuk teknikal dan 2 tahun untuk job training.

-selepas tamat pengajian. Jangan bimbang anda akan terus berkerja..tidak perlu bersusah payah untuk mencari kerja..Malaysia Airlines akan memberi kontrak kepada anda selama 10 tahun dan selepas tamat kontrak, terpulang kepada individu untuk terus bersama Malaysia Airlines atau ke Airlines lain.

-jika anda mulakan pengajian anda pada umur 18 tahun. anda akan terus bekerja pada umur 24 tahun..

-Diingatkan bahawa anda bukan mengambil diploma atau degree.. kerana anda sedang mengambil lesen antarabangsa yang mengiktirafkan anda boleh membaiki pesawat.

-Anda juga boleh mengambil degree or diploma jika ingin, tetapi anda harus mengambilnya di miat under uniKL. Miat tidak mempunyai mana2 kontrak dengan siapa2..jadi selepas tamat pengajian..anda bolehlah mencari kerja sediri.

-Graduat pertama gaji minima RM2500 belum ditambah dengan alaun yang menimbun...jadi totalnya RM5000 above

-Jika anda dapat tajaan daripada Malaysia Airlines..anda akan dapat alaun dari Malaysia Airlines dalam tempoh belajar dan juga ketika anda bekerja.

Havoc Post!!!

My Emotion (Apabila Saya..)

Apabila Saya Mengharapkan sesuatu.. MyEm0.Com Apabila Saya Menyelesaikan Sesuatu Kerja.. MyEm0.Com Apabila Saya Menanamkan Azam Dalam Diri.. MyEm0.Com Apabila Saya Berasa Hairan.. MyEm0.Com Apabila Saya Nampak Sinar Harapan.. MyEm0.Com Apabila Saya Marah.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa Bersalah.. MyEm0.Com Apabila Saya Sedih.. MyEm0.Com Apabila Saya Terkejut.. MyEm0.Com Apabila Saya Selsema.. MyEm0.Com Apabila Saya Merasa Segan.. MyEm0.Com Apabila Saya Kecewa.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa X tau.. MyEm0.Com Apabila Saya Dipaksa Gelak.. MyEm0.Com