Followers

Friday, September 17, 2010

Ujian & musibah satu anugerah??





Salam 1 Ummah!!

wah detik bagi pelajar SPM kian hampir...hari ni dah tinggal 65 hari..2 belum tolak cuti,makan,minum,tidur...tah lagi berapa hari tah lagi.. saat-saat ini lah ditambahkan lagi beberapa kesulitan yang kadang kala membuatkan kita hampir jatuh dan tidak mahu bangkit mengejar sesuatu kenikmaatan dihadapan mata kita sendiri.. Setiap manusia Allah S.W.T memberi ujian yang berbeza..samaada kita mampu menghadapinya atau lari daripadanya...terpulang pada iman masing-masing...

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta. (Al-Ankabut: 2-3)

Ayat ini menunjukkan jelaslah bahawa ujian dan musibah yg Allah S.W.T kurniakan pada kita mampu memberi kekuatan yang baru pada kita untuk menempuh hari yang bakal mendatang...ini merupakan satu anugerah dari Ilahi kepada kita untuk menguji level iman kita dalam diri kita sendiri.

Ujian kita tidak lah sehebat ujian yang Allah S.W.T kurniakan kepada Para Nabi..

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Golongan yang paling kuat diuji dengan bala adalah golongan para Nabi, kemudian golongan yang mengikuti mereka dan seterusnya".

Rasulullah s.a.w. juga bersabda: "Sesungguhnya, jika Allah s.w.t. mencintai sesuatu kaum, maka mereka akan diuji. Andainya mereka redha dengan ujian tersebut, maka baginya keredhaan Allah s.w.t…"




Secara umumnya, Allah s.w.t. menimpakan bala dan musibah kepada seseorang kerana tiga sebab, sesuai dengan jenis orang yang ditimpa musibah tersebut.



Pertama: Andainya Allah s.w.t. menimpakan musibah dan bala kepada golongan musuh Allah s.w.t., dan golongan yang bersikap sombong dengan Allah s.w.t., dari kalangan orang-orang kafir dan golongan fasiq, maka ia merupakan suatu bentuk azab dan siksaan dari Allah s.w.t. yang dikenakan kepada mereka di dunia lagi.



Kedua: Andainya Allah s.w.t. menurunkan musibah kepada orang-orang mu'min yang kurang beradab di hadapan Allah s.w.t., dengan melakukan pelbagai maksiat, maka ia merupakan peringatan buat mereka supaya mereka kembali kepada Allah s.w.t., dan kembali beradab di hadrat Ilahi s.w.t. dengan mengamalkan segala suruhan dan meninggalkan segala larangan-Nya. Ia merupakan suatu kenikmatan dalam kesulitan.



Ketiga: Andainya Allah s.w.t. memberi musibah kepada golongan khawas (orang-orang soleh) atau golongan khawasul-khawas di kalangan hamba-Nya, yang sentiasa menjaga adab dengan Allah s.w.t., maka musibah tersebut merupakan pintu-pintu untuk meningkatkan darjat mereka di sisi Allah s.w.t., dengan kesabaran mereka.


konklusinya kita dapat lihat bahawa tidak seorang pun yang tidak akan dikecualikan dengan ujian-ujian yang ditetapkan Ilahi walau apa cara sekalipun...ia merupakan anugerah yang terbaik bagi Iman kita...jadi...kuatkanlah azam, kuatkanlah semangat, kuatkanlah usaha dalam menempuh segala onak duri ujian dari Ilahi sesungguhnya iman kita sedang diuji untuk mendapat tempat yang terbaik di akhirat kelak..inssyaAllah..




.

Tuesday, September 14, 2010

Red Onion (reunion)







Alhamdulillah..jumpa juga korg ya..dah lama dah x jumpe...walaupun ni reunion SKPTD BATCH TAHUN 2004 nieh x semua yang hadir..tapi yang dah lama x jumpa, jumpa semula..ramai dah berbubah dah..moga2 perubahan 2 kearah kebaikan..ameen!!

(gambar bawah sekali)
Dari atas, kiri ; faisal, syazwan, sharmiza, khalilah, syahirah, jazmi, haikal, zaidi
Dari bawah, kiri ; nadia, aimi, husna, haslina, syamimi

faisal: no wonder la..aq x heran sgt..sbb kau sek aq,,hhaha
sharmiza : no comment hehe
khalilah : wah still mcm dulu..
syahirah : did you remember me?? x pelah kalo x ingat aq..but aq ingat ko tau!!
jazmi : wah pak ustaz !! mahaad kelantan beb..ustaz otai!!hehe
haikal : ko dulu skrg mcm x dek beze je...bertambah gengster kowt..hee!!
zaidi : hehe..i still remember "PISANG" ko ttp kecik mcm dulu..x besar2
nadia : no comment hehe!
aimi : hehe..still mengada2
husna : you become more crazy !!
haslina : still mcm dulu..bdk kecik
syamimi : hurm..nampak diam je..x sangke ko kawan ngn kawan sek aq

not in picture
hanis adlan: still suke menyakat org..
syazaliana : still cemerlang mcm dulu
farahana : you look same!!

Sunday, September 12, 2010

Nurkilan Pagi Raya




Alhamdulillah…hari yang mungkin dinanti-nantikan oleh seluruh umat islam telah bersua muka dengan kita. Dipagi yang hening ini..perasaan kian bercampur baur..memikirkan saudara seIslam yang menderita akibat peperangan, kebuluran, kesakitan yang menyambut aidilfitri. Di sini tidak hairanlah kita bersuka ria berjumpa sanak saudara…tapi bagi yang sebatang kera? Adakah ia makin bermakna tanpa di sisi keluarga? Kita disini menjamu pelbagai juadah yang membuatkan kita tidak ringan tangan memilih juadah yang dihidangkan di depan mata…tapi bagaimana pula yang daif? Mengharapkan ehsan dari orang lain? Cuma hanya sekadar bantuan zakat menambahkan kecerian bagi mereka.. kita disini menyambut aidilfitri dengan penuh keamanan tanpa kacau bilau…tapi bagi yang mengalami peperangan? Menyambut aidilfitri dengan disulubungi perasaan takut dan sedih….kerana insan yang tidak berdosa disamping mereka pergi dahulu dijemput Ilahi.. Kita disini ada juga masih yang tidak reti bersyukur…. Dikurniakan segala nikmat…tapi tidak pernah memikirkannya… dulu kita didukung dengan kasih sayang dibelai dengan kemanjaan..dan kini kita pernah memikirkannya…ada yang sanggup menghantar ibu dan ayah ke rumah jagaan orang tua dan ada juga terus melepaskan tangan..dasar anak yang tak sedar dek untung..anak yatim sedih meratap pemergian mereka…kita gembira dengan kenikmatan hawa nafsu sehingga mengabaikan tanggungjawab kita sebagai khalifah di muka bumi ini… ingatlah wahai manusia..selagi nyawa dikandung badan..anamah sebagai khalifah masih lagi tegenggam di hati…jadi bersyukur dengan nikmat yang telah diberi Ilahi..agak kita mendapat manfaat dari syurga dan akhirat…
Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin… 10/9/2010 7.33 a.m.

Tuesday, September 7, 2010










salam mujahadah pendahulu kata... bulan Ramadhan telah sampai di penghujungnya...adakah amalan kita sepanjang bulan Ramadhan telah cukup mantap untuk kita jadi insan yang lebih baik dari semalam?? moga amalan kita sebelum ini diterima...inssyaAllah...

dikesempatan ini saya ingin memohon maaf atas kekhilafan selama yang membabitkan diri dalam blog ini...saya juga ingin mengucapkan syukran kepada "followers" saya walaupun x seberapa..moga hidangan yang tidak seberapa ini memberi impak postive walaupun secebis dalam diri...

saya juga ingin memohon maaf pada pihak iLuvislam.com jika selama ini saya diantaranya yang mungkin kuat memberi kritikan sehingga kini..walaupun secara jujurnya...saya lebih gemar dengan iLuvislam yang dahulu...yakni forum di hadapan muka iLuvislam itu sendiri...ia memudahkan para pengguna untuk memasuki mana2 ruangan forum yang berkaitan....saya tahu...cara ini menyusahkan para moderator untuk mengunci, memblock dan lain2 lagi diatas penguna2 yang tidak langsung memikirkan bahawa moderator tersebut membuat kerja yang sama sahaja tiap2 hari...
mungkin ada hikmah di atas setiap perubahan yang berlaku..semua ini dengan izinNya...dan semenjak forom bertukar wajah baru ia memudahkan lagi moderator untuk mengendalinya...dan kitaran forum itu semakin mudah untuk diuruskan berbanding dulu...

akan tetapi..ada kalanya sesuatu yang baharu tidak semestinya memberi keselesaan berbanding yang dahulu kala....saya cuma merindui suasana ukhuwah bersama krew2 lain dalam forum dahulu...gelak ketawa dalam berkongsi ilmu..sehinggakan ada juga yang berkontroversi membuat ruangan chat itu ruangan berchating bersama mereka...sungguh menggamit memori..........dengan forum dulu jugalah saya mengenali lebih ramai krew2 iLuvislam dan sehinggakan pernah bersua muka bersama mereka..itulah jalinan ukhuwah yang telah kami semua bina di forum dahulu...

saya juga turut berbangga kini iLuvislam telah mengorak langkah maju kehadapan dengan kehadirian baby baru yakni forum baru berwajah moden...tahniah saya ucapkan...
ingat ada kalanya usaha dakwah kita dahulu lebih susah dari hari ini...ini kerana setiap ujian yang Allah turunkan kepada kita adalah satu nikmat di masa akan datang..lebih susah kita diuji lebih besar ganjaran nikmat yang dihulurkan..moga apa yang diperkatakan diamati dengan lubuk hati yang mendalam..


apa pun..saya syazeone ingin memohon maaf atas apa yang telah diperkatakan dan selama ukhuwah islamiah dan jalinan sillaturahim antara kita yakni krew2 dan user2 serta org2 atasan...saya melakukan kesalahan secara langsung mahupun tidak...moga usaha dakwah dalam diri tidak pernah luntur di hati para pejuang...selamat bermujahadah...


sebelum terlupa kepada followers saya ingin mengucapkan terima kasih kerana sudi menjadi followers saya...dan mohon maaf atas kesalahan yang telah saya lakukan kepada anda semua....

tidak lupa kepada rakan2 yang lain...wan nk juga mohon maaf atas segala yang negetif telah wan lakukan selama ini....dan para pejuang SPM pada tahun ini...selamat hari raya...jangan dok melantak je tau!! hehe..ramai2 melantak buku... =)

sekian..

Havoc Post!!!

My Emotion (Apabila Saya..)

Apabila Saya Mengharapkan sesuatu.. MyEm0.Com Apabila Saya Menyelesaikan Sesuatu Kerja.. MyEm0.Com Apabila Saya Menanamkan Azam Dalam Diri.. MyEm0.Com Apabila Saya Berasa Hairan.. MyEm0.Com Apabila Saya Nampak Sinar Harapan.. MyEm0.Com Apabila Saya Marah.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa Bersalah.. MyEm0.Com Apabila Saya Sedih.. MyEm0.Com Apabila Saya Terkejut.. MyEm0.Com Apabila Saya Selsema.. MyEm0.Com Apabila Saya Merasa Segan.. MyEm0.Com Apabila Saya Kecewa.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa X tau.. MyEm0.Com Apabila Saya Dipaksa Gelak.. MyEm0.Com