Followers

Thursday, December 8, 2011

mimpi oh mimpi....

semenjak dua menjak nieh..wan acap kali asyik dok mimpi jew... ish x tau la sebab apa..mcm2 cerita pulak tuh...everyday i sleep mesty cerita lain..hurm...

before that...we look first Mimpi dari Perspektif Islam itu sendiri:


Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-36 yang bersidang pada 15 Dec 1994 telah membincangkan Mimpi Dari Perspektif Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  1. Mimpi seorang nabi dan rasul adalah wahyu yang menjadi hukum adalah benar.
     
  2. Mimpi orang ramai di zaman Rasulullah S.A.W. seperti melihat Baginda dalam tidur menyamai melihat Rasulullah S.A.W. dalam masa jaga adalah khusus di zaman semasa Baginda masih hidup.
     
  3. Mimpi orang Islam selepas wafat Rasulullah S.A.W. maka ia akan berjumpa di akhirat nanti dan akan mendapat syafaat Rasulullah S.A.W.
     
  4.  Mimpi orang Islam ada tiga peringkat, peringkat pertama bisikan jiwa, yang kedua godaan syaitan dan yang ketiga ialah mimpi khabar gembira dari Allah S.W.T. Mimpi orang bukan Islam adalah ditolak.
     
  5. Mimpi orang awam bukan hujah terhadap satu hukum atau berita atau satu kenyataan.

jadi bila kita lihat no 4 dekat atas... dia terbahagi kepada 3 peringkat sebenarnya.. jadi sebenarnya kita tidak boleh untuk mentafsir mimpi sebegitu sahaja... perlu tahu keadaan mimpi itu dahulu..dan kaji dahulu mimpi itu..

ada satu blog ini menerangkan menerangkan prihal mimpi --> Mimpi dalam Islam : Sebuah refleksi bagi kekuatan tauhid

mungkin ia akan membantu serba sedikit untuk memahami prihal mimpi..

ini lagi satu link..mereka yang berdiskusi prihal mimpi dalam forum  -->  Topik : Tafsir Mimpi Menurut Islam

apa2 pun...sebelum kita mengkaji mimpi tu..kita kena tahu apa itu mimpi..jadi..selamat mentelaah ilmu prihal mimpi...secara tidak langsung sama-sama kita menuntut ilmu baru sambil mendekatkan diri kita kepada Allah SWT.. =) inssyaAllah...

No comments:

Post a Comment

Havoc Post!!!

My Emotion (Apabila Saya..)

Apabila Saya Mengharapkan sesuatu.. MyEm0.Com Apabila Saya Menyelesaikan Sesuatu Kerja.. MyEm0.Com Apabila Saya Menanamkan Azam Dalam Diri.. MyEm0.Com Apabila Saya Berasa Hairan.. MyEm0.Com Apabila Saya Nampak Sinar Harapan.. MyEm0.Com Apabila Saya Marah.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa Bersalah.. MyEm0.Com Apabila Saya Sedih.. MyEm0.Com Apabila Saya Terkejut.. MyEm0.Com Apabila Saya Selsema.. MyEm0.Com Apabila Saya Merasa Segan.. MyEm0.Com Apabila Saya Kecewa.. MyEm0.Com Apabila Saya Rasa X tau.. MyEm0.Com Apabila Saya Dipaksa Gelak.. MyEm0.Com